Hoe kun je zien of je nog garantie op je iPhone hebt?

Weet jij nog op welke dag je precies je iPhone gekocht hebt? Waarschijnlijk niet. Vaak is dat ook geen probleem - totdat je een keer technische ondersteuning of een reparatie nodig hebt. Wat moet je in een dergelijke situatie doen?

Gelukkig hoef je niet koortsachtig al je kasten en laden door te spitten, op zoek naar een kassabon die je misschien niet eens meer hebt. Apple heeft namelijk een functie aan haar website toegevoegd waarmee je de garantieperiode van je apparaat kunt controleren door het serienummer van je iPhone in te voeren. Lees ook: Hoe wordt een iPad precies gerepareerd?

© PXimport

Op de website van Apple kun je controleren of er nog garantie op je apparaat zit.

Je kunt het serienummer vinden door op je iOS-apparaat in Settings > General naar het About menu te zoeken. In dit menu staat het serienummer vermeld. Ook kun je het tijdens het synchroniseren in iTunes naast het icoon van je apparaat zien staan.

Nadat je het serienummer hebt ingevoerd, krijg je te zien wat voor type apparaat het is, waar het apparaat bij Apple geregistreerd is, of de telefonische ondersteuning nog geldig is, of het apparaat nog onder de garantie valt voor reparatie en onderhoud, en of het apparaat in aanmerking komt voor uitgebreide garantie via AppleCare. Voor een beperkte tijd na aankoop kun je gratis telefonische ondersteuning krijgen. Is de ondersteuning verlopen, dan moet je per telefoontje betalen.

© PXimport

Persoonlijke afspraak

Als je apparaat nog garantie heeft, krijg je een lijst met opties te zien om contact met de ondersteuningsdienst van Apple op te nemen of een reparatie te regelen. Ook kun je een afspraak maken om bij een Genius Bar bij jou in de buurt persoonlijke ondersteuning te krijgen.

Als je apparaat niet geregistreerd is, je garantie verlopen is of AppleCare beschikbaar is, moet je op de knop naast het item in kwestie klikken om actie te ondernemen.

Valt je apparaat buiten de garantie, maar komt het nog wel in aanmerking voor AppleCare? Dan is het vaak goedkoper om AppleCare aan te schaffen voordat je naar de ondersteuningsdienst belt. Zoals al eerder vermeld, moet je buiten de garantieperiode per telefoongesprek betalen en zonder garantie is een eventuele reparatie vaak prijzig. AppleCare+ voor de iPhone kost €99. Hiervoor krijg je gratis telefonische ondersteuning, twee jaar lang dekking tegen hardware reparaties en twee schadevoorvallen (met een eigen risico van €69 per voorval). Dus als je vermoedt dat je apparaat gerepareerd zal moeten worden, is het waarschijnlijk veiliger om eerst AppleCare aan te schaffen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten