Je smartphone-abonnement is nu een lening - dit is waarom

Vanaf 1 mei 2017 geldt de regel dat als je een smartphone met abonnement koopt, dit als een lening wordt beschouwd. Waarom is deze regeling ingevoerd? En wat betekent dit voor jou?

Vanaf 1 mei 2017 is de wet betreffende mobiele telefoonabonnementen aangepast en strenger geworden. Als je nu een mobiel abonnement afsluit waarbij de kosten van de handset in het abonnement worden meegenomen, geldt dit voortaan als een lening.

Dit betekent dat hier de regels uit de Wet op financieel toezicht op van toepassing zijn, en kun je bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) worden aangemeld. Gegevens uit deze registratie worden bijvoorbeeld gebruikt bij het berekenen van je kredietwaardigheid bij de aanvraag van een hypotheek.

Abonnement afsluiten: Wat verandert er?

Abonnementen waarbij een handset is inbegrepen worden vanaf 1 mei 2017 als een koop op afbetaling beschouwd. Kost de telefoon in je abonnement boven de 250 euro, dan moet je kunnen bewijzen dat je je aankoop ook daadwerkelijk kunt aflossen. Hiervoor worden je financiën gecontroleerd, waarbij je mobiele aanbieder informatie opvraagt over je inkomsten, woonlasten en leningen. Kost de smartphone die in je abonnement is meegenomen meer dan 250 euro, dan krijg je ook meteen een BKR-registratie.

Voor toestellen onder de 250 euro wordt er geen inkomenstoets uitgevoerd en volgt er geen BKR-registratie. Maar veel toestellen kosten tegenwoordig meer dan 250 euro, waardoor de regeling in de meeste gevallen zal gelden.

Wanneer geldt de nieuwe regelgeving niet?

De nieuwe regels gelden niet voor zakelijke abonnementen en abonnementen zonder toestel (prepaid en sim-only abonnementen).

Ook gehuurde of geleasete smartphones vallen ook niet onder deze regeling omdat het apparaat na afloop van het contract niet jouw eigendom is.

Als je het toestel dat bij je abonnement zit (onafhankelijk van de prijs) direct of binnen drie maanden afbetaalt, gelden de regels ook niet omdat je het apparaat dan snel genoeg hebt afbetaald om te voorkomen dat het als een lening geldt.

Smartphones als de Galaxy S8 en andere vlaggenschepen vallen zeker onder de nieuwe regeling.

© PXimport

Waarom zijn deze nieuwe regels ingevoerd?

De nieuwe regelingen zijn volgens de overheid bedoeld om de consument te beschermen, waarbij personen die zich een duur abonnement niet kunnen veroorloven het niet meer kunnen afsluiten.

Een telefoonabonnement is vaak een langdurig contract, waarvoor je meer betaalt dat je daadwerkelijke verbruik omdat er een toestel in de kosten verwerkt zit. De Hoge Raad stelt dat veel abonnees hierdoor in financiële problemen komen, omdat ze lang vastzitten aan een te duur abonnement.

Mobiele aanbieders moeten dan voortaan ook de slogan "Let op: Geld lenen kost geld" bij hun producten waarop de nieuwe regelgeving van toepassing is plaatsen. Tevens moeten ze informatie gaan verstrekken over het rentepercentage en hoeveel van het abonnement voor het toestel is en hoeveel ervan voor de verbruikskosten.

Wat betekent de nieuwe regelgeving voor jou?

Heb je al schulden en/of ben je de inkomenstoets niet goed doorgekomen? Dan kun je geen abonnement afsluiten met een telefoon van over de 250 euro, tenzij je het toestel meteen of binnen de drie maanden afbetaalt.

Als je een hypotheek wilt gaan afsluiten, wordt er ook naar je financiën gekeken om te controleren of je je hypotheek wel zult kunnen afbetalen. Op basis van de gegevens wordt door de hypotheekverstrekker de maximale hoogte van je lening berekend. Hierbij worden je overige leningen, studieschuld en een eventuele BKR-registratie in acht genomen.

Als je binnen de periode dat je mobiele contract loopt een hypotheek wilt krijgen, moet je er rekening mee houden dat je mobiele abonnementen meegeteld worden in je inkomenstoets. Vooral voor gezinnen is dit belangrijk, omdat de mobiele abonnementen van alle gezinsleden (waaronder minderjarige kinderen) meegeteld worden. En hierdoor loopt het al snel op.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten