Wat moet je doen als je iPad bevriest?

Het kan gebeuren dat je iPad helemaal vast komt te zitten. In dit artikel bespreken we een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen.

Het is enorm vervelend als je iPad bevriest en je helemaal niks meer kunt doen. Meestal komt dit doordat een aantal openstaande apps met elkaar conflicteren of doordat een app een stukje corrupt geheugen achterlaat. Lees ook: 10 iPad-problemen die je zelf kunt oplossen.

Opnieuw opstarten

Je kunt het beste eerst proberen om je iPad opnieuw op te starten. Vaak werkt het apparaat daarna weer gewoon naar behoren, omdat het geheugen dan ververst wordt doordat actieve apps die problemen veroorzaken op die manier helemaal afgesloten worden.

Je kunt je iPad uitschakelen door de sluimerknop (op de bovenzijde van het apparaat) en de thuisknop tegelijkertijd ingedrukt te houden. Het apparaat zal na enkele seconden uitgeschakeld worden. Om de iPad vervolgens opnieuw op te starten hoef je alleen maar de sluimerknop ingedrukt te houden totdat het Apple logo op het scherm verschijnt.

Apps verwijderen

Als dit niet geholpen heeft en je iPad regelmatig vastloopt wanneer je één bepaalde app probeert te laden of aan het gebruiken bent, dan kan het helpen om deze app te verwijderen en opnieuw te installeren. Om dit te doen, moet je het icoon van de app ingedrukt houden totdat er een kruisje verschijnt. Als je erop drukt, wordt er gevraagd of je de app en de bijbehorende gegevens wilt verwijderen. Als je de gegevens die binnen de app zijn opgeslagen wilt bewaren, moet je er voordat je de app verwijdert een back-up van maken. Druk op Verwijder om akkoord te gaan.

Let op: sommige standaard apps, zoals bijvoorbeeld Agenda, iTunes en App Store, kun je niet op deze manier verwijderen. Als een standaard iOS app problemen oplevert is het vaak beter om gewoon je iPad te herstellen (zie hieronder).

Om de app opnieuw te installeren moet je in iTunes naar de App Store gaan. Zorg dat je bent ingelogd met de Apple ID waarmee je de app in kwestie gekocht hebt. Druk op Aankopen om een lijst met je gekochte apps te zien. Hier kun je de app opnieuw downloaden en installeren.

Je iPad herstellen

Als het niet geholpen heeft om je iPad opnieuw op te starten of de app in kwestie opnieuw te installeren, of als je problemen hebt met een standaard iOS-app, dan zul je de fabrieksinstellingen van je apparaat moeten herstellen.

Zorg dat je eerst een back-up maakt waarmee je je apps kunt herstellen. Je iPad zal tijdens dit proces helemaal gewist worden zodat je met een schone lei kunt beginnen.

Ga naar iTunes en selecteer je iPad in de lijst met apparaten. Klik vervolgens op de knop Herstel iPad... en ga akkoord met de waarschuwing.

Als je iPad hierna nog steeds bevriest, kan het zijn dat er een probleem met de hardware is. Om dit te controleren kun je het beste contact opnemen met Apple Support.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten