Waarom Microsoft de grote pc-makers passeert

© CIDimport

Waarom Microsoft de grote pc-makers passeert

Geplaatst: 19 juni 2012 - 10:58

Aangepast: 13 december 2022 - 19:05

Jasper Bakker

Microsoft komt met eigen tablets; met ARM- én ook Intel-chips. Niet alleen de iPad wordt beconcurreerd, maar ook de Windows-tablets van pc-partners.

Al 12 jaar niet gelukt

Want sinds toenmalige Microsoft-ceo Bill Gates in 2000 op tech-beurs Comdex de tablettoekomst heeft voorgespiegeld, is het er niet van gekomen. Niet tot aartsrivaal Apple in 2010 de iPad onthulde. De Mac-maker is gelukt wat het grote Microsoft met zijn vele pc-partners maar niet voor elkaar heeft gekregen. Juist door die grootte van Microsoft en de afhankelijkheid van computerproducenten?

Onderzoeksbureau Gartner velt nu een hard oordeel over de net onthulde Surface-tablets van Microsoft. Niet de apparaten zelf worden neergesabeld, maar wel de vertrouwde Windows-partners. “Dit is een echte strategieverandering [voor Microsoft – red.], en het is zeker een motie van wantrouwen voor de partners”, zegt Gartner-analist Michael Gartenberg tegen techmagazine Wired. Het is een totale omslag voor de softwareproducent, tweet hij.

Wederzijds in de steek

Op zich is die omslag niet verwonderlijk, want Microsoft kan toch niet geheel vertrouwen op die trouwe pc-partners. En vice versa. Dat is herhaaldelijk al gebleken. De belangen zijn immers grotendeels hetzelfde, maar niet volledig. Microsoft wil zijn platform overal hebben, op uiteenlopende apparaten. De computermakers willen geld verdienen in een markt met zeer lage marges, dus met maar weinig ruimte voor experimenten.

HP bijvoorbeeld, heeft Webwereld twee jaar terug verteld dat het zijn Windows-tablet al twee jaar af had. Alleen was de tijd nog niet rijp, aldus de pc-maker. De onderdelen waren nog te duur, het slankere Windows 7 was nog niet beschikbaar, enzovoorts. De HP Slate zou in 2008 zo’n 1300 tot 1500 dollar hebben gekost, aldus de hardwaremaker in maart 2010. Net twee maanden nadat Microsoft-ceo Steve Ballmer trots die dunne Windows-tablet showde, krap drie weken vóór Apple’s onthulling van de iPad.

Probleem 2: Windows

Grootschalig investeren door componenten massaal in te kopen – tegen een lagere bulkprijs – had HP’s prijsprobleem kunnen oplossen. Maar wie steekt er dat geld in? Microsoft kan niet zomaar een enkele partner bevoordelen met zo’n subsidie, en een computermaker waagt die gok kennelijk niet op eigen houtje (lees: budget). Bovendien is er nog het probleem van Windows zelf.

Waarom Microsoft de grote pc-makers passeert-15082296

© CIDimport

Windows is gemaakt voor pc’s en dat zijn – tot op heden – geen tablets. Maar Microsoft hield vast aan Windows als uniform platform, waar de hardwaremakers dan aan zijn gebonden. Uitkleden of anders indelen, kan alleen Microsoft, die dat van oudsher niet doet. Het bedrijf hanteert namelijk al jaren de tactiek van uniformiteit (Windows overal) en van integratie (alles koppelen aan en integreren in Windows).

Oude tactiek herhalen

Zie de in 2002 al uitgekomen Tablet PC Edition met Windows XP. De touch-interface voor laptops-zonder-toetsenbord was een laag bovenop het bekende (toen nog nieuwe) pc-besturingssysteem. Voor Windows 7-tablets heeft Microsoft hetzelfde gedaan. Het tussenliggende Windows Vista vormde een uitzondering, in negatieve zin.

Die versie van het pc-besturingssysteem was relatief zwaar en daardoor minder of niet geschikt voor lichte, goedkopere hardware. Ondanks de nog verlaagde systeemeisen, om Intel tegemoet te komen. Vista leende zich niet goed voor mobiele apparaten die lang moeten meegaan op één acculading. Netbooks zijn dan ook nooit uitgekomen met die Windows-versie. De met Linux gestarte nieuwe categorie van goedkope, lichte laptops is door Microsoft lange tijd bestreden met alleen het al bestaande Windows XP.

Zo ook de concurrentie met de succesvolle iPad van Apple. Die strijd is gevoerd met Microsofts bestaande product, voorzien van een touch-sausje. De iPad is echter niet alleen een goedverkopend hardwareproduct, maar ook een verleidelijke poort naar lucratieve e-commerce inkomsten. Waar het bedrijf van Steve Jobs de touwtjes geheel zelf in handen houdt, heeft Microsoft zich moeten verlaten op zijn vele pc-partners. Tot op heden zonder succes. De Windows-maker was zijn tablettijd dus te ver vooruit?

Viermaal is scheepsrecht?

Feit is dat het bedrijf het niet heeft opgegeven. In 2006 is een tweede poging gevolgd: Project Origami. Dat initiatief voor persoonlijke mobiele internetapparaten, óók met touch-schermen, is uitgevoerd in samenwerking met hardwarepartners waaronder Samsung. Ook Origami is geflopt. Vanwege te dure producten, waarbij de Windows-licentiekosten vast hebben bijgedragen.

De derde poging, van de Courier-tablet, is voortijdig geschrapt. Misschien dat dit een Microsoft-eigen tablet zou zijn geworden. Of wellicht toch één gemaakt en geleverd door een hardwarepartner, die er mogelijk geen brood in zag. Duidelijk is dat Microsoft er wel degelijk brood in ziet, net zoals computermakers die zich op Android storten voor smartphones én tablets. De tablettoekomst is al hier, maar Microsoft wil niet langer buitengesloten zijn.

Olietanker op koers

De softwarereus heeft het roer al radicaal omgegooid. Het aankomende Windows 8 draait ook op energiezuinige tablet-processors naar ontwerp van ARM én heeft een nieuwe geheel voor touch gemaakte gebruikersinterface (Metro). Bovendien is dat Metro niet een laag bovenop de Windows-desktop, maar echt de nieuwe standaard-gui. De aloude desktopomgeving is op het tweede plan gezet.

Hetzelfde lijkt te gelden voor de hardwarepartners: Microsoft neemt het reeds omgegooide roer nu zelf ter hand. De eigen Surface-tablets zijn in tegenstelling tot de Nexus-smartphones van Android-maker Google niet bedoeld als voorbeeldapparaat dat in kleine volumes uitkomt. Surface moet in grote aantallen op de markt komen. De Microsoft-olietanker ligt op koers, en komt op stoom. Maar tabletreus Apple en Motorola-koper Google zitten natuurlijk ook niet stil.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten