Slim parkeren met je smartphone

© CIDimport

Slim parkeren met je smartphone

Geplaatst: 29 februari 2012 - 13:40

Aangepast: 13 december 2022 - 17:31

Redactie ID.nl

Yellowbrick, Park-line, Parkmobile, SMSParking: voor parkeren in de grote steden hoef je niet meer langs de automaat. Maar welke service, en welke app, verdient de voorkeur?

Slim parkeren met je smartphone-15082296

© CIDimport

Update 01/03/12: Er blijkt, ook bij de diensten zelf, grote verwarring te heersen over de exacte tarieven. Vooral de vraag wat nu precies een 'parkeeractie' is (aankomst en vertrek samen, of apart) houdt de gemoederen bezig. Hoewel klaarblijkelijk de helpdesks dat zelf niet altijd weten en de websites er ook niet duidelijk over zijn, geldt voor zowel Park-line als SMSParking dat parkeren via de app of de site de helft goedkoper is dan via bellen of SMS - bij die laatste twee methoden betaal je namelijk twee keer (inchecken en uitchecken).

Daarnaast zijn er nog een hoop kleine lettertjes waar je al dan niet rekening mee kunt houden, bijvoorbeeld over het aantal kentekens en/of telefoonnummers dat je als gebruiker mag bedienen en wat er gebeurt als je vergeet je af te melden. Alle diensten kunnen je per sms herinneren aan het feit dat je nog aan het betalen bent, maar dat kan soms ook per mail, en ook deze tarieven variëren weer. Gelukkig kan het ook uit.

Elke service heeft zijn eigen voor- en nadelen. Yellowbrick laat je bijvoorbeeld ook in een aantal Q-park garages parkeren, waarbij je dan niet per tijdseenheid, maar per euro kunt afrekenen, wat net weer wat voordeliger zou zijn. Park-line en Parkmobile hebben ook een paar garages waar dat kan, maar dat aanbod is nog zeer beperkt. Ook de Schiphol-service van Yellowbrick is net even handiger dan die van Parkmobile en Park-line: die laatste hebben een pendelservice vanaf speciale parkeerlocaties, terwijl je bij Yellowbrick je auto op Schiphol zelf kunt afgeven. SMSParking daarentegen heeft helemaal geen aparte oplossing voor garages en Schipholgangers.

Parkeerkaart!

In een aantal steden, zoals Amsterdam, Haarlem, Anhem, Eindhoven en Nijmegen, controleert parkeerbeheer automatisch via je kenteken of je al dan niet betaald hebt - of dat nu via de automaat of een van deze services is, maakt ze niet uit. In andere steden, waaronder Rotterdam, Leiden en Den Haag, moet je je als afnemer van deze diensten bekendmaken via een kaart, pas of sticker achter je raam. Die kun je gewoonlijk voor een klein bedrag bestellen bij de dienst naar keuze, of je krijgt hem bij je abonnement.

Ook iets om naar te kijken: in sommige gemeenten (zoals bijvoorbeeld Roosendaal) mag je met dit soort diensten (maar vaak niet alle) ook parkeren in straten waar normaal alleen vergunninghouders mogen staan. Helaas ontbreekt daarvoor een overzicht - wend je tot parkeerbeheer bij de gemeente in kwestie.

Zakelijk

En dan zijn er ook nog verschillen in het aanbod voor zakelijk gebruik. Opmerkelijk: Park-line en Parkmobile, die genoeg dezelfde app gebruiken, blijken onderdeel van dezelfde Parkline BV. Klaarblijkelijk is Park-line de wat zakelijker versie van dezelfde service. Parkmobile heeft weliswaar óók een zakelijke optie (net zoals Park-line ook voor particulieren catert) - maar bij Park-line krijg je er als zakelijk gebruiker een persoonlijke assistente, een chauffeursdienst en een autowasservice bij. Ook een koppeling met een tankkaart is daar mogelijk. Verder zit de meerwaarde van een zakelijk account bij alle leveranciers gewoonlijk in administratieve services, waar opmerkelijk genoeg niet tot nauwelijks extra kosten voor in rekening worden gebracht. Yellowbrick maakt zelfs helemaal geen onderscheid tussen particulier en zakelijk gebruik.

Apps

Alles bij elkaar is het nog lang niet simpel een keuze te maken. Even goed op een rijtje zetten wat je precies belangrijk vindt en hoe en waar je de dienst denkt te gaan gebruiken, is zeer verstandig - net als de kleine lettertjes lezen. Ook de app zou ik meenemen in die overweging - ze zijn allemaal gratis, en je kunt ze downloaden om ze enigszins te vergelijken zonder dat je meteen aan de service vast zit. Enkele in het oog springende verschillen: SMSParking onthoudt waar je je auto hebt geparkeerd en leidt je met behulp van een kaartje terug naar je wagen. Yellowbrick geeft parkeeradvies (ook aan niet-abonnees!) met de verschillende opties en prijzen in de buurt van je huidige locatie. De Parkmobile en Park-line apps kun je simpel gebruiken voor meerdere kentekens tegelijk (helaas kun je vanuit Android niet rechtstreeks kentekens toevoegen - vanuit de iPhone-app kan dat wel).

Overigens zijn de apps niet per se noodzakelijk: alle services zijn ook vanaf een mobiele website te gebruiken en kunnen per telefoon en/of SMS worden ge(de)activeerd.

Voor wat het waard is: persoonlijk ben ik uitgekomen op Parkmobile en heb daar geen moment spijt van gehad. Ik kan vanaf mijn Android-telefoon vanuit mijn auto of die van mijn vrouw (of vanaf haar telefoon) overal de parkeermeter starten, in de wetenschap dat automatisch het meest gunstige tarief wordt afgerekend. Andere ervaringen zijn zeer welkom in de reacties.

Downloads

Yellowbrick: Android, iPhone

Parkmobile: Android, iPhone, BlackBerry (Windows Phone 7 in ontwikkeling)

Park-line: Android, iPhone, BlackBerry

SMSParking: Android, iPhone, BlackBerry


Slim parkeren met je smartphone-15082296

© CIDimport

Slim parkeren met je smartphone-15082296

© CIDimport

Binnen parkeren

Ook handig: soms wil je gewoon niet op straat parkeren, maar sta je liever veilig binnen. De app van Parkeerlijn.nl vertelt je altijd welke opties je hebt in jouw directe omgeving, inclusief informatie over tarieven, recensies en zelfs (in enkele gevallen) of er nog plaatsen beschikbaar zijn. De gratis app vertelt je tevens waar je je wagen ook al weer geparkeerd had.

Download

Parkeerlijn.nl: Android, iPhone

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten