Outsider Nexus7 belaagt vooral de Kindle Fire

© CIDimport

Outsider Nexus7 belaagt vooral de Kindle Fire

Geplaatst: 28 juni 2012 - 06:42

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Google heeft de zware taak om meer tablet-apps en enthousiasme voor Google Play te creëren. Een iPad-killer is het zeker niet.

De Nexus7-tablet van Google is meer dan een concurrent van Amazons Kindle Fire, maar is niet van dezelfde orde als de iPad van Apple – nog niet tenminste, zeggen analisten.

Forrester verwacht dat er dit jaar wereldwijd 191 miljoen tablets worden gebruikt. In 2016 stijgt dat cijfer volgen de voorspellingen naar 760 miljoen. Dit jaar bereikt de iPad een marktaandeel van 68 procent in de tabletmarkt, terwijl Android blijft steken op 16 procent. Over vijf jaar zal de iPad volgens het analistenbureau zakken naar 53 procent, Android naar 8 procent en tablets met Windows zullen stijgen naar 18 procent.

'Apple hoeft niet te vrezen'

Het slagen van de Nexus7 valt of staat met de apps die ervoor worden gemaakt en hoe goed Google zijn nieuwe toestel integreert in de apps en media van Google Play, zeggen de experts. “Dit is veel meer dan een tablet die de Kindle Fire kan verslaan, maar het is zeker geen iPad-killer”, zegt Jack Gold, een analist bij J. Gold Associates.

“Google wil graag opgemerkt worden in de tabletmarkt en de content van Google Play gebruiken om zich te onderscheiden”, merkt Caralonia Milanesi van Gartner op. “De Kindle Fire is toevallig op dit moment de grote concurrent, maar laten we wel wezen: Google heeft dit niet op poten gezet omdat het bedrijf zich zorgen maakt over de Fire”, aldus Milanesi. “Google heeft succes in de tabletmarkt hard nodig en we zien dat 199 dollar een trekpleister is.”

Gold is onder de indruk dat Google de prijs van de 8 GB-versie onder de 200 dollar houdt, ondanks met een Tegra 3-quadcoreprocessor van hoge kwaliteit. De zoekgigant verkoopt ook een versie van 16 GB voor 249 dollar. Amerikanen kunnen de tablet nu al bestellen via Google Play, maar het is nog niet bekend wanneer de Nexus7 in Nederland verkrijgbaar is.

Volgens Gold is het scherm met een resolutie van 1280 bij 800 pixels “redelijk, maar niet van de hoogste kwaliteit” zo zonder HD. Toch noemt hij de Nexus7 een “geloofwaardige concurrent op een goed prijspunt die Google een duw in de rug zal geven in de Android-tabletmarkt.”

Concurreren op prijs

De Kindle Fire van Amazon meet eveneens 7 inch en kost ook 199 dollar. Amazon breidt momenteel zijn markt uit binnen Europa, waardoor het gerucht gaat dat ook deze goedkope tablet deze kant opkomt. In de VS wordt volgende maand een nieuwe versie verwacht die mogelijk een lagere prijs heeft. Volgens IDC heeft de Kindle Fire momenteel 7 procent van de wereldwijde tabletmarkt in handen. De iPad daarentegen – die in de winkel 479 euro kost – bezit 60 procent van de markt. Dat is dus een veel groter doelwit voor Google.

“Google heeft de Kindle Fire keihard getackeld met de Nexus7”, zegt Ken Dulaney die ook een analist bij Gartner is. “Dit gaat zwaar worden voor de tablet van Amazon.” De webwinkel heeft niet direct commentaar gegeven.

Ondanks deze aanval denken sommige analisten dat Google met een flinke achterstand begint ten opzichte van Amazon en Apple. “De gebruikers van muziek, boeken en films bij Amazon en Apple zijn trouw aan hun bron, dus Google moet hard werken om een stevige klantenkring op te bouwen”, vindt Frank Gillett, die als analist voor Forrester Research werkt. “Google’s grootste probleem in de tabletmarkt is het gebrek aan voor tablets geoptimaliseerde Android-apps. Het zoekbedrijf heeft nog niet aangegeven hoe het ontwikkelaars wil motiveren om dit gebrek aan te pakken”, aldus Gillett.

De Nexus7 draait op Nvidia’s platform Kai. Hiermee wordt de accuduur van het apparaat met Tegra 3-processor vergroot. Volgens Nvidia levert Kai een ‘premium ervaring’ op bij tablets voor een lage prijs. Nvidia legt op zijn site uit hoe de Nexus 7 Kai precies gebruikt.

Diensten cruciaal

Een andere analist bij Forrester, James McQuivey, denkt dat de zoekgigant content en diensten van Google Play en video’s van YouTube moet gebruiken om te slagen. “Dit brede scala aan diensten is de sleutel tot een succesvolle omvorming van een zootje Android-gadgets naar een platform dat de concurrentie aankan met Apple om de aandacht van gebruikers”, zegt McQuivey. Dit in tegenstelling tot het vragen van grote bedragen voor een iPad of ander duur apparaat om content te gebruiken, aldus de analist.

Ook heeft Google geleerd van de prijsstrategie van Amazon met diens Kindle Fire, denkt McQuivey. “Google begrijpt dat de enige manier om de iPad te verslaan zit in het benaderen van de miljoenen klanten die een kleiner en goedkoper tablet willen.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten