Nintendo brengt Super Mario naar iOS

De grote vraag was vandaag: heeft Apple iets verrassends te brengen tijdens hun 'special event' of zijn alle details al uitgelekt. Daar bracht het bedrijf direct duidelijkheid in vlak na de start van het event. Het bedrijf doet de gamewereld op z'n grondvesten schudden, met de komst van Super Mario...op iOS!

Super Mario Run is een behoorlijke big deal, omdat het de eerste keer is dat onze roodgemutste loodgieter stappen zet buiten de grenzen van het Nintendo-platform (in ieder geval qua hoofdtitel). Super Mario Run is namelijk geen game geïnspireerd door Super Mario Land, het is geen slap aftreksel van Super Mario Land, het ís Super Mario Land, zonder consessies.

Besturing?

Maar hoe zit het dan met de besturing? Een touch screen werkt toch niet net zo lekker als een Nintendo-controller? Dat vond Nintendo ook, en om die reden is er misschien toch een hele kleine concessie gedaan: Mario rent automatisch (vandaar ook de titel). Feitelijk betekent dit dat je je eigenlijk alleen druk hoeft te maken om springen op het juiste moment, en heel eerlijk gezegd haalt dat wél iets van de authenticiteit van Super Mario weg, maar daar liggen we voor nu niet wakker van. De deur naar Nintendo-games op iOS is opengezet, en dat is goed nieuws.

En wat kost dat?

Wie ook maar een beetje ervaring heeft met Super Mario, weet dat je een paar tientjes moet neertellen voor een exemplaar voor je 3DS of Wii-U. Hoe zit dat dan in iOS? Mario-bedenker Miyamoto verscheen op het podium naast Tim Cook om te vertellen dat Mario geen in-app-aankopen zal hebben (hoera) en dat het dus om een vaste prijs zal gaan. Hoeveel dat wordt? Dat wildeMiyamoto nog niet delen, maar wel dat de game voor de feestdagen in de App Store zou moeten staan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten