Nederlandse pc-markt in elkaar gestort door iPad

De pc-markt is volledig in elkaar gestort in het traditioneel zo sterke kerstseizoen. In Nederland werd in de consumentenmarkt 7 procent minder pc’s afgezet.

De cijfers van IDC over het laatste kwartaal zijn desastreus. Nederlandse consumenten keren zich in toenemende mate af van notebooks en netbooks, vaak ten faveure van de iPad.

Daarmee volgt de Nederlandse consument de trend in heel West-Europa. In Griekenland is een ware kopersstaking uitgebroken. De afzet van pc’s is daar met 33 procent naar beneden gekelderd. De Belgen en de Duitsers hielden eveneens de portemonnee dicht. Onze zuider- en oosterburen kochten beide 15 procent minder pc’s.

iPad is de grote boosdoener

De economische onzekerheid plus de komst van tablets grijpen zwaar in op de consumentenbestedingen, zegt IDC in zijn kwartaalrapport. “Wat we zien is dat er een verschuiving gaande is van netbooks naar tablets”, zeggen de onderzoekers. “Maar de gevolgen daarvan zijn groter dan verwacht. Door de economische onzekerheid geven consumenten minder uit en worden er nu ook keuzes gemaakt tussen tablets en mainstream notebooks.”

Marcel Joosten, commercieel manager bij e-tailer Central Point, een van de grootste in Nederland, zegt al die otnwikkelingen te hebben gezien, maar minder last te hebben gehad dan de totale markt. “Aan de consumentenkant was er een lichte terugval, mede door de tablets. Je kan je geld maar één keer uitgeven”, zegt hij ter ondersteuning van de IDC-cijfers. “Ook wij verkopen veel meer tablets ten opzichte van eerdere kwartalen en is de netbookverkoop bijna tot nul gedaald.”

Acer krijgt klappen

Van die verschuiving heeft Acer het meeste last, zo zegt IDC. De fabrikant wist vorig jaar de nummer 1 positie in West-Europa te veroveren op HP juist vanwege de goede verkoop van netbooks. De verkopen van netbooks zijn in een jaar tijd met 30 procent gedaald. Daarnaast bleef het retailkanaal in het laatste half jaar met een groeiende voorraad aan onder meer Acer-producten zitten, waardoor winkels steeds minder nieuwe producten bij Ac er bestelde. HP heeft zodoende de toppositie weer kunnen heroveren.

In tegenstelling tot de consumentenmarkt trekt de zakelijke markt in Nederland juist langzaam aan. Volgens IDC is de zakelijke afzet van het aantal pc’s met 8 procent gegroeid. Ook Joosten merkte dit op: “Wij verkochten veel desktops en notebooks aan het MKB en de (semi)overheid. Met name bij scholen hebben wij een soort van inhaalslag gezien tegen het einde van het jaar, waarbij complete leslokalen werden vervangen met nieuwe apparatuur.”

Beste kwartaal ooit

Joosten zegt daardoor “het beste kwartaal ooit” te hebben gedraaid. “Mede veroorzaakt doordat online aankopen een flink gedeelte heeft afgepakt van de traditionele kanalen, een tendens die kwartaal op kwartaal groeit sinds het begin van de kredietcrisis.” daarbij moet wel worden aangetekend dat Central Point een breed assortiment aan elektronica verkoopt, meer dan alleen pc's.

In West-Europa is er overigens nog een heel opvallend aspect: Noorwegen is het enige land dat er positief uitspring met 22 procent meer zakelijke pc’s en 18 procent meer consumentencomputers. Spanje zag de zakelijke markt met 27,5 procent instorten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten