Met een iPad bestellen in een restaurant?

Door: Chwhynny Overbeeke | 23 juli 2015 14:02

Blog

Als je haast hebt is het vervelend om in een restaurant of foodcourt te moeten wachten tot je bestelling wordt opgenomen en je kunt afrekenen. Is automatisch bestellen en betalen met een iPad misschien de oplossing?

Stel, je bent op het vliegveld. Je vlucht vertrekt over niet al te lange tijd, maar je hebt honger en geen zin om in het vliegtuig een vermogen te betalen voor een uitgedroogde sandwich of een teleurstellende magnetronmaaltijd. Je werpt meermaals een gespannen blik op je horloge terwijl je probeert de aandacht van de ober te trekken om je bestelling op te nemen. Tenzij je van tevoren kunt betalen - wat niet altijd het geval is - moet je nadat je klaar bent met eten opnieuw wachten totdat je de rekening gepresenteerd krijgt en je kunt afrekenen. Dit moet veel sneller kunnen. Lees ook: 'Geen nieuwe iPad Air in 2015'.

OTG Management is een restauranthouder die meer dan 200 restaurants en winkelconcepten beheert op 11 verschillende luchthavens in Noord-Amerika. Het bedrijf heeft sinds 2013 duizenden iPads ingezet op LaGuardia Airport in New York, Toronto Pearson International Airport, Minneapolis - St. Paul International Airport en Newark Liberty International Airport in New Jersey.

Met deze iPads kunnen reizigers vanaf hun tafel meteen gerechten bestellen en afrekenen. Uiteraard zul je nog wel moeten wachten totdat je eten klaar is en geserveerd wordt, maar het kan je een heleboel tijd en stress schelen. Bovendien heeft de restaurateur minder personeel nodig als je zelf je bestelling doorgeeft.

Functies

Het lijkt handig om een menukaart op een iPad hebben - zowel voor de klant als het restaurant. De taal kan worden aangepast (OTG Management biedt haar menu in 20 verschillende talen aan), de tekst kan vergroot worden waardoor de kaart beter leesbaar is, gerechten kunnen eenvoudiger in categorieën worden onderverdeeld, en er kunnen mooie foto's van gerechten worden toegevoegd zodat je precies kunt zien wat je bestelt.

Bovendien zou het voor het restaurant eenvoudiger zijn om de kaart aan te passen als het menu gewijzigd wordt, of als er bepaalde gerechten zijn uitverkocht. Helaas is deze laatste, dynamische functie (nog) niet door OTG geïmplementeerd, waardoor je juist in de problemen komt en meer tijd kwijt bent als je een gerecht bestelt dat op dat moment niet verkrijgbaar is.

Daarnaast zou het handig zijn als je zelf zou kunnen controleren hoeveel calorieën een bepaald gerecht bevat en of er ingrediënten in zitten waar je allergisch voor bent, maar deze informatie, die heel gemakkelijk toe te voegen is, wordt vooralsnog niet op de elektronische menukaart van OTG weergegeven. Hiervoor zul je dus iemand van de bediening moeten raadplegen.

Hun menukaart geeft wel aanbevelingen op basis van wat je uitgekozen hebt, zoals drankjes of voor- en bijgerechten die bij je bestelling passen. Een leuk extraatje.

Je kunt meteen na het plaatsen van je bestelling afrekenen door middel van een bankkaartlezer die aan de iPad gekoppeld is. Als deze niet werkt of als je cash wilt betalen, zul je een personeelslid nodig hebben.

Verder kun je met de iPads die door OTG Management worden aangeboden de status van je vlucht controleren en notificaties krijgen, spelletjes spelen, je eigen hoofdtelefoon inpluggen om naar muziek te luisteren, enzovoorts. Er is zelfs een aangepaste browser waarmee je op je e-mail en sociale media accounts kunt inloggen. Lees ook: Bescherm je privacy: 20 tips om je iPad dicht te timmeren.

De iPad staat in een houder in het midden van de tafel, wat niet echt gezellig is als je niet in je eentje aan het eten bent. Bovendien vindt niet iedereen het prettig om achter een scherm zitten eten. Je kunt de iPad wel uit de houder halen om beter met je tafelgenoten te kunnen converseren, maar hij is uiteraard met een kabel aan de tafel bevestigd om diefstal te voorkomen.

In Nederland

Er zijn in Nederland al een aantal restaurants waar je je bestelling met een tablet kunt plaatsen, zoals onder andere Shabu Shabu in Amsterdam en Amersfoort, Popolare in Nijmegen en Maneki in Hoorn.

Dit gebeurt met verscheidene merken en modellen tablets en uiteenlopende software. Voor de iPad is er onder andere software beschikbaar van Blue Dinner, CSiPOS, MyGarson en Tabletmenukaart. Verder zijn er verschillende manieren waarop horecagelegenheden van tablets gebruik maken. Het bedienend personeel kan bijvoorbeeld een tablet bij zich hebben waarop ze de bestellingen opnemen, er kunnen iPad terminals op strategische plekken in het restaurant geplaatst zijn waarop het personeel bestellingen kan invoeren, of klanten kunnen een tablet aangeboden krijgen in plaats van een papieren menukaart waarop ze zelf hun bestellingen aan de keuken door kunnen geven.

Nuttig, of niet?

Een systeem als dit kan het bestelproces verkorten omdat je niet op het personeel hoeft te wachten om je bestelling te doen. Hierdoor heb je meer tijd over om van je eten te genieten of naar de gate te gaan. Maar het personeel in deze restaurants is aan het systeem gewend en zal je bestelling waarschijnlijk veel sneller kunnen invoeren dan jijzelf. Dus je zal flink wat tijd besparen, tenzij de bediening traag verloopt.

Tevens lijkt het gebruik van iPads in eetgelegenheden een beetje overdreven. Een gewone terminal kan een groot deel van de menu-gerelateerde functies vervullen die momenteel worden aangeboden. En in de luchthavenrestaurants van OTG Management hebben de meeste klanten die van de andere functies van de iPad gebruik zouden willen maken waarschijnlijk al hun eigen tablet of smartphone bij zich.

Het is echter wel een interessant nieuwigheidje dat mensen naar restaurants kan lokken. En op een luchthaven zijn de notificaties over je vlucht natuurlijk erg prettig als je weinig tijd hebt. Met een aantal aanpassingen, zoals een dynamische menukaart die direct vanuit de keuken aangepast kan worden als er een product is uitverkocht, kan het een concept worden dat echt de moeite waard is.

Een dergelijk bestelsysteem is natuurlijk wel een stuk onpersoonlijker en past in veel gevallen beter bij luchthavens en fastfoodketens dan een knus restaurantje waar je met je partner naartoe gaat voor een romantisch diner. Dat gezegd hebbende, als je niet onnodig door het bedienend personeel gestoord wilt worden kan het handig zijn om op het moment dat je iets wilt bestellen dit zelf te kunnen doen of met een druk op de knop de aandacht van het personeel te kunnen vragen.

Het zou helemaal handig zijn als je met je eigen iPad (of iPhone) zou kunnen bestellen en afrekenen, maar de implementatie hiervan lijkt vooralsnog problematisch. Ten eerste zou je dezelfde software moeten draaien als het restaurant met dezelfde, up-to-date versie van de menukaart. Ten tweede zou jouw apparaat op de een of andere manier geïntegreerd moeten worden in de infrastructuur van het restaurant, wat beveiligingsproblemen met zich mee kan brengen. Ten derde zou jouw apparaat binnen de infrastructuur van het restaurant gelinkt moeten kunnen worden aan de tafel waaraan je zit.

Misschien komt er ooit wel een handig elektronisch bestelsysteem waar je je smartphone of tablet veilig aan kunt koppelen, maar voorlopig is het bestellen op een iPad van een restaurant al erg cool en futuristisch.

0 Reacties op: Met een iPad bestellen in een restaurant?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.