Kwartaalcijfers Apple geven Steve Jobs gelijk

© CIDimport

Kwartaalcijfers Apple geven Steve Jobs gelijk

Geplaatst: 24 januari 2013 - 10:55

Aangepast: 16 november 2022 - 10:07

Redactie ID.nl

Apple’s kwartaalcijfers zijn vandaag uitgekomen en tussen de analyses en geroep van zowel Apple-haters als liefhebbers is één ding helder geworden: Steve Jobs had gelijk. We bevinden ons in het post-pc-tijdperk. En Apple blijft een factor waar IT-afdelingen rekening mee moeten houden.

De kwartaalcijfers van Apple geven de verschuiving naar mobiel perfect weer. Gartner en andere analistenbedrijven noteerden het afgelopen kwartaal voor het eerst een daling van de pc-verkoop sinds de internetzeepbel barstte, maar Apple ging tegen die trend in met de verkoop van Macs. Zo niet het afgelopen kwartaal, want de verkoop over het jaar gemeten ging van 5,2 miljoen naar 4,1 miljoen stuks. Een daling van meer dan twintig procent.

Er zijn twee factoren waar we rekening mee moeten houden om te zien dat die daling minder scherp is. Ten eerste duurt het kwartaal van Apple normaal gesproken 14 weken, terwijl het de afgelopen kwartaal 13 weken duurde. Als je daar rekening mee houdt, is de verkoop met ongeveer 15 procent ingezakt. Ten tweede is de verkoop van de nieuwe iMac pas eind november gestart. Omdat veel kopers het nieuwe model afwachten, drukt dat de verkoopcijfers. Maar zelfs als we hier rekening mee houden, zijn de cijfers niet spectaculair te noemen.

Mobiele markt groeit door

Voor de iPad is het niet nodig om verzachtende omstandigheden aan te voeren, want de het gaat deze tablets nog altijd erg goed af op de markt. De verkoop is met bijna vijftig procent gegroeid naar 22,9 miljoen stuks. En dat ondanks de groeiende concurrentie van Google met de Nexus 7 en Amazon met zijn in Amerika populaire Kindle Fire HD. Apple kwam met zijn eigen kleinere model om deze concurrentie het hoofd te bieden en dat lijkt te hebben gewerkt.

We horen steeds vaker van bedrijven die overstappen op de iPad. Apple noemt bij de presentatie van de kwartaalcijfers de internationale bank Barclays die meer dan 8000 iPads heeft gekocht om in diverse filialen te gebruiken. En in China presteert Apple buitengewoon goed. De omzet in dat land steeg met 67 procent naar 6,8 miljard dollar. Tot zover de theorie dat Apple buitenspel wordt gezet door goedkope modellen met andere platforms als Android of Baidu.

De verkoop van de iPhone gaat beter dan ooit. Er vlogen 48 miljoen stuks van over de toonbank, wat neerkomt op een groei van bijna dertig procent. Het apparaat dat de smartphonerevolutie startte in 2007 is dus nog steeds relevant voor consumenten en bedrijven.

Apple is relevant voor IT

Investeerders waren teleurgesteld, omdat de gemiddelde prijs van de iPad daalde (te wijten aan de goedkopere iPad mini), de marges lager waren en de winst niet aanmerkelijk was gegroeid vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook de indrukwekkende verkoopcijfers voldeden niet aan de verwachting van analisten en de koers van Apple daalde na de bekendmaking met 10 procent, waardoor de koersdaling die halverwege het jaar werd ingezet nu wordt voortgezet.

Maar dat maakt allemaal niet uit voor consumenten of IT-afdelingen. Steve Jobs voorspelde een verschuiving in de computermarkt met de komst van mobiele alleskunners. Apple was het eerste bedrijf dat met succes insprong op deze verschuiving en klanten kopen nog steeds deze post-pc-producten die demonstreren dat er apparaten zijn die een heel nieuwe rol vervullen binnen een bedrijf. De cijfers laten zelfs zien dat klanten meer van deze apparaten van het miljardenbedrijf kopen dan ooit.

Dat de mobiele revolutie van Apple nog geen vaart lijkt te minderen, betekent dat deze revolutie nog jarenlang voor grote verschuivingen gaat zorgen bij IT-afdelingen. De relevantie van Apple voor IT neemt ondertussen alleen maar verder toe, wat de aandeelhouders er ook van mogen vinden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten