Maak muzikale kunst met synthesizer-app Korg

Door: Lub Snoek Lub Snoek | 06 november 2016 08:15

How To

Het maken van muziek gebeurt steeds vaker digitaal. We kennen natuurlijk al programma’s als garageband, waarbij we klassieke instrumenten digitaal kunnen componeren tot een meesterwerk, maar tegenwoordig zijn veel synthesizers en drummachines ook verkrijgbaar in de vorm van een app, bijvoorbeeld die van Korg.

Synthesizers

Korg heeft al enkele apps in de App Store waarmee je in no-time de beste dancetracks uit je mouw schudt en onlangs heeft de Japanse expert in synthesizers aangekondigd dat hun wereldberoemde ARP Odyssey synthesizer binnenkort in app-vorm te downloaden is in de App Store. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om ons te verdiepen in Korg en met name de populaire app Gadget.Lees ook: 12 tips om alles uit Spotify te halen.

Gadget Le

Gadget is een app die bomvol zit met allerlei instrumenten en geluiden die het heel eenvoudig maken om muziek te maken op je iPad, iPad Pro en iPhone. Hoewel de volledige app 39,99 euro kost, is er ook een lite-versie, Gadget Le, die je kennis laat maken met het maken van muziek met behulp van synthesizers en drummachine. Gadget Le is te downloaden in de App Store.

Kies je wapen

Als je voor het eerst Gadget Le opent, zie je een leeg project met enkel één regelaar voor Master. Dit is de regelaar voor het geluid dat er uiteindelijk uit de speaker of koptelefoon komt.

Naast Master zie je een gelijksoortige lege rechthoek met een plusje erin. Door op het plus-icoon te drukken, kun je je eerste instrument kiezen waarmee je het eerste spoor van je project uitrust. Vervolgens kun je kiezen uit een volledige lijst met drummachines, synthesizers, samplers en effectenprocessors. Doordat we nu in de Lite-versie werken, kunnen we alleen kiezen uit één drummachine en twee synthesizers. We beginnen met de bovenste, de hypersonische PCM drummachine.

London

Deze digitale drummachine zit vol met allerlei drumgeluiden die gebruikt worden in vrijwel alle dancetracks die je ooit hebt gehoord. Zoals je ziet is er een tweede regelaar aangemaakt op het moment dat je een instrument hebt gekozen. Je raadt het al; je kan per instrument het volume. We gaan nu een drumritme inspelen door op het icoon van London te drukken, bovenaan de tweede regelaar. Met de pijltjestoetsen boven de eerste drumknop kun je links en rechts door verschillende drumkits pluizen.

Je ziet een zestal vierkante knoppen onderin het scherm. Dit zijn de zes geluiden waarmee deze drummachine is uitgerust en door erop te drukken hoor je welk geluid elke knop maakt. Met de twee draaiknoppen boven elke knop kun je ieder individueel geluid van de drummachine wijzigen. Het rooster in de bovenste helft van het scherm laat de vier maten zien die je in kunt spelen. Deze vier maten worden constant herhaald doordat het groene loop-knop onderaan het scherm is geactiveerd.

Je kan op twee manieren een drumritme maken; live inspelen of handmatig de geluiden in het rooster zetten. Het is makkelijker om zelf de drumgeluiden op de maten te plaatsen. Links van het rooster staan de verschillende geluiden en bovenaan het rooster zie je de maten. Standaard staat Gadget ingesteld op een vierkwartsmaat; elke maat heeft vier kwarten. Je kan ook scrollen binnen het raster, doordat niet alle geluiden op de linkerbalk passen. Je kan een geluid plaatsen in de vorm van een vierkantje door in het rooster te tikken. De verticale positie van het vierkantje bepaalt het soort geluid, terwijl de horizontale positie de timing bepaalt.

Kick

Begin met het plaatsen van een kickdrum, dit is het onderste geluid in de balk. Plaats deze aan het begin van elke vierkwartsmaat zoals op de afbeelding door naast het juiste geluid in het rooster te tikken. Als je nu op play drukt, de knop onderin het scherm met het driehoekje, zie je dat we vier kickdrums mooi op de maat hebben geplaatst. Zorg ervoor dat het knopje Quantonderaan het scherm is aangezet. Zo plaatsen de vierkantjes zich automatisch binnen de lijntjes van de maat.

Bouw op dezelfde manier bovenstaande afbeelding eens na en druk op play. Experimenteer met verschillende geluiden en ritmes om jouw geluid te vinden. Je kan het tempo van het project aanpassen door op Tempo te drukken naast de loop-knop. Houd het getal naast het woord Tempo ingedrukt en sleep naar boven of naar beneden om het aantal Beats Per Minute aan te passen.

Om live op te nemen druk je op de knop onderaan het scherm waar een cirkel op staat. Deze record-knop kleurt rood en het rooster krijgt ook een knipperende balk. Als je vervolgens op de play-knop drukt, begint er een lijn over de vier maten te lopen en kun je live een drum inspelen. Als je wil stoppen druk je op de stop-knop die naast de play-knop zit.

Synthesizers

Door linksboven in het scherm op < te drukken, ga je terug naar het overzicht van je sporen en instrumenten. We drukken op het plus-icoon naast de regelaar van de drummachine om een melodie toe te voegen aan ons drumritme. Als instrument kiezen we dit keer Marseille, een polyphonische synthesizer met een brede selectie aan toets- en strijkinstrumenten.

Zoals je hoort speelt ons drumritme gewoon door tijdens het inspelen van de synthesizer. Zo hoor je gelijk het eindresultaat. Je kan het drumritme ook pauzeren door weer terug te gaan en in het drumritme onderaan op stop te drukken.

Standaard maakt de synthesizer het geluid van een piano. De knoppen naast het blauwe scherm bepalen de categorie en op het blauwe scherm kun je vervolgens een geluid kiezen. De toetsen spelen volledige akkoorden, terwijl je op het rooster individuele toetsen kunt intikken.

Bij de toetsen geldt hetzelfde als de drums, de verticale lijn bepaalt in dit geval de toonhoogte, terwijl de horizontale lijn de timing bepaald. Het derde instrument, de Dublin synthesizer, is handig voor lagere tonen en kun je gebruiken om een baslijn aan je muziek toe te voegen.

Function

De Function-knop geeft je allerlei nieuwe functies en opties.

Linksonder in het scherm zie je de knop Func, door daarop te drukken krijg je per onderdeel meerdere opties. Zo kun in het hoofdmenu sporen wissen en de instrumenten van je sporen wisselen. In de interface van drummachines en synthesizers kun je met de Func-knop de vierkwartsmaat veranderen in bijvoorbeeld een driekwartsmaat en kun je bepalen hoeveel vakjes het rooster heeft.

0 Reactie(s) op: Maak muzikale kunst met synthesizer-app Korg

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.