KPN laat iPhone-app MDS Softphone verwijderen

© CIDimport

KPN laat iPhone-app MDS Softphone verwijderen

Geplaatst: 28 september 2011 - 06:21

Aangepast: 16 november 2022 - 10:25

Redactie ID.nl

KPN heeft de app MDS Softphone uit Apple's app store laten verwijderen. De telecomreus eiste dit van de ontwikkelaar van de app, MDS Gateways.

Afgelopen vrijdag berichtte Webwereld dat MDS Gateways een VoIP-app lanceerde zonder medeweten van KPN. De app maakte gebruik van het KPN-logo en ook in de interface van de app stond KPN pontificaal vermeld.

Apple verwijdert de app

KPN reageerde in eerste instantie dat zij op geen enkele wijze bekend waren met de app-ontwikkelaar. Lezers van Webwereld wezen erop dat MDS Gateways al jaren apparatuur levert aan KPN. KPN-woordvoerder Stefan Simons verexcuseert zich desgevraagd en geeft toe dat KPN wel bekend is met MDS Gateways. Het bedrijf levert telefooncentrales en toestellen aan KPN, zoals de Vox DaVo.

KPN wist echter niets van de app. Simons: “MDS Gateways heeft de ontwikkeling en lancering van de app niet afgestemd met ons. Wij hebben hen erop aangesproken. Vervolgens heeft Gateways bij Apple een verzoek ingediend om de app te verwijderen." Apple heeft daarna de app uit de app store gehaald.

'Maar er komt wel een KPN-versie'

Gary Nolan (marketingmanager) bij MDS Gateways vertelt tegenover Webwereld dat ze wat voorbarig hebben gehandeld. “We hebben het merk van KPN gebruikt in de app, terwijl we ze nog niet op de hoogte hadden gebracht. Het was een verkeerde timing. We zullen de app nu uitbrengen onder onze eigen naam. Er verandert verder niets aan de functionaliteit. We hopen binnen enkele weken wel een KPN-versie van de app uit te brengen, die KPN officieel via hun eigen kanaal kan lanceren. Tenminste dat is onze intentie, we hopen dat KPN dat ook wil," zegt Nolan.

Nolan wijst erop dat de app geen stand-aloneproduct was, meer alleen in samenwerking met de Vox DaVo D285 is te gebruiken. MDS Gateways is een top leverancier voor KPN en hoopt dat ze KPN eind van het jaar ook de Androidapp kunnen aanbieden.

'Lucht hiermee geklaard'

KPN neemt verder geen (juridische) stappen tegen MDS Gateways. Simons geeft aan dat dergelijke acties afhing van de bereidwilligheid van Gateways. Dat ging dus zonder morren in op het verzoek voor verwijdering. “De lucht is hiermee geklaard. De app heeft verder geen gevolgen voor de samenwerking. We gaan er vanuit dat het bedrijf te goeder trouw heeft gehandeld," aldus Simons.

Simons meldt dat een eigen app van KPN voor VoIP over de smartphone niet in de lijn der verwachtingen ligt, ook gelet op hetgeen deze zomer is gebeurd. KPN kreeg afgelopen maanden veel kritiek over zich heen wegens Deep Packet Inspection bij onder meer smartphonegebruikers die gebruik maakten van VoIP. Mede door de grote toename in VoIP-gesprekken en chatprogramma's besloten Nederlandse telecomproviders over te stappen op data-abonnementen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten