Terwijl de verkoop van traditionele navigatiesystemen onder druk staan, schieten de mobiele reisplanners voor de iPhone als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe verhoudt zich zo’n navigatietelefoon ten opzichte van de gevestigde orde? We vergeleken het met de allernieuwste versies van TomTom en Navigon voor de iPhone – inclusief de bijbehorende carkit voor de iPhone.

Kunnen mobiele telefoons met een navigatiesysteem zich meten met een volwaardig navigatiesysteem? Enkele jaren terug zeker niet, want hoewel TomTom en een paar anderen toen navigatiesoftware voor diverse telefoons leverden, was het duidelijk dat men dit als bijzaak zag. Dankzij de sterke populariteit van smartphones – zoals de iPhone - en de beschikbaarheid van betaalbaar mobiel internet (tegen een vast tarief) is dat nu aan het veranderen. Sterker nog, op dit moment ontwikkelt navigatiesoftware op de iPhone zich veel sneller dan andere platformen. Dat wordt vooral veroorzaakt door concurrentie. De twee marktleiders TomTom en Navigon reageren sterk op elkaar en brengen met grote regelmaat nieuwe (gratis!) updates uit met nieuwe kaartinformatie én verbeteringen, die afgekeken zijn bij de concurrent. Navigon had steeds een kleine voorsprong omdat men iets eerder het iPhone-platform betrad. Deze fabrikant was de eerste met ondersteuning voor het afspelen van muziek tijdens de navigatie, automatische omschakeling van dag- naar nachtkleuren en (betaalde) file-informatie, maar sinds de laatste update (15 maart) is TomTom weer helemaal bij. Omdat beide fabrikanten met vernieuwingen blijven komen, is deze test een steekproef – over een paar weken kan er alweer nieuwe functionaliteit worden uitgebracht.

© PXimport

De iPhone in de houders van Navigon (links) en TomTom (rechts).

Prijzen en kaarten

Om met de meest saaie informatie te beginnen: de prijzen van TomTom en Navigon zijn redelijk vergelijkbaar. De Benelux-versies kosten beide 69,99 euro en beperken zich tot Nederland, België en Luxemburg. TomTom maakt onderscheidt tussen West- en Oost-Europa, waarbij de eerste 79,99 euro kost (en de tweede 69,99 euro). Navigon heeft daarom een streepje voor, omdat u voor 89,99 euro veel meer landen krijgt: 40 ten opzichte van de 23 van TomToms West-Europa (dat al stopt bij Tsjechië). Sinds kort heeft TomTom ook een Europa-versie (met West- en Oost in één) voor 99,99 euro.

Houder

Als u serieus wilt navigeren, hebt u ook een houder nodig (en bij voorkeur één op het raam vanwege de gps-ontvangst). Navigon biedt een bijpassende passieve houder voor 39,99 euro (met Belkin-oplaadsnoer). TomTom biedt een meer geavanceerde houder die ook als carkit dienst doet voor 99,99 euro. Deze bevat een ingebouwde speaker, Bluetooth, een aux-uitgang én een ingebouwde gps-chip. Dat laatste lijkt overbodig, maar is het niet. De TomTom-carkit maakt in een fractie van een seconde contact, terwijl de iPhone-gps daar flink de tijd voor neemt (gemiddeld een seconde of vijf, maar soms ook langer). Ook wil de gps van de iPhone nog wel eens de weg kwijtraken en dat komt bij de TomTom-carkit nauwelijks voor. Interessant detail: de TomTom-houder is ook voor andere navigatiesoftware, zoals Navigon geschikt.

Betaalde file-informatie

Beide fabrikanten bieden sinds kort ook file-informatie aan. Het gaat dan om een betaalde dienst, waar Navigon eenmalig 24,95 euro voor vraagt. Bij TomTom is de dienst af te nemen per dag, maand, drie maanden of jaar voor respectievelijk 0,79, 5,99, 14,99 en 49,99 euro. Dat is overigens de helft(!) goedkoper dan TomToms traditionele navigatiesystemen. De aanschaf verloopt via een zogenaamde ‘in-app’ aankoop (een aankoop vanuit de software zelf). Op die manier kan in de toekomst ook nieuw kaartmateriaal worden aangeschaft (of een upgrade van Benelux naar Europa), al is dat momenteel nog niet mogelijk.

In de praktijk

Beide softwarepakketten bieden een prettige navigatiebeleving. Bij TomTom ‘hangt’ u vlak boven de weg, waardoor u iets minder overzicht hebt dan bij Navigon. Ook is het beeld erg minimalistisch zoals we dat van TomTom gewend zijn. Het zichtveld van Navigon is een stuk rijker, waardoor u ook meer geografische details en straten in de directe omgeving ziet. Dat kan misschien als afleidende informatie gezien worden, wij vonden het veel prettiger (en interessanter) om naar te kijken. Wel biedt TomTom meer directe informatie op het scherm. Zo leest u duidelijk op welke weg u nu zit, ziet u de verwachte aankomsttijd, het resterende aantal minuten reistijd, de actuele snelheid, afslaginformatie en het resterende aantal kilometers in één overzicht (onderaan). Bij Navigon ziet u alleen de weg waarop u rijdt, het aantal kilometers voor de volgende instructie en één variabele keuze (snelheid, aankomsttijd en het resterende aantal kilometers). Beide systemen bieden rijbaaninstructies, waarbij u duidelijk ziet welke afslag u moet hebben. Navigon toont alle borden met daarop de ANWB-gegevens zoals u die ook boven de weg ziet, terwijl TomTom alleen het relevante bord toont met enkel en alleen de te volgen plaatsnaam. IQ-routes van TomTom, waarbij de route wordt berekend op basis van historische gegevens (zoals dag en tijdstip) is een prettig aanvulling.

© PXimport

Het beeld van Navigon (links) oogt veel rijker en biedt meer zicht dan dat van TomTom (rechts).

Stemmen

De stemmen zijn redelijk gelijk aan elkaar. Plaats- en straatnamen worden ook genoemd, wat wel zo prettig is. Alleen gebruikt Navigon daar een spraaksysteem voor dat dit digitaal ‘voorleest’ waardoor de klemtoon soms net even verkeerd is of er sprake lijkt van een vreemd accent (“àm-ster-dàm”). Bij TomTom lijken de grote steden te zijn voorgeprogrammeerd (oftewel letterlijk ingesproken).

Dag en nacht

Beide systemen kunnen automatisch wisselen van de dag- naar de nachtstand, wat erg prettig is. De weergave verschilt echter sterk. TomTom toont een vrij monochrome weergave (zoals die ook op de meeste TomTom-navigatiesystemen gebruikt wordt). De standaardweergave toont alles in verschillende blauwtinten: de auto, de weg waarop u rijdt, de andere wegen en de achtergrond. Deze keuze is opvallend, want hierdoor is het erg slecht te zien welke aansluitende wegen u moet nemen. Blijkbaar is hier meer kritiek op gekomen, want de nieuwste TomTom-systemen zijn iets gewijzigd: de auto is blauw, de achtergrond is donkergrijs en de weg waarop u rijdt is donkerrood). Navigon toont alles in donkere tinten, waarbij de te volgen weg oranje is en de auto geel, wat ons inziens veel duidelijker is. Klein minpuntje hier is dat de Navigon-applicatie opstart met een fel wit scherm, wat tijdens het rijden verblindend is.

© PXimport

TomToms (rechts) monochroom-blauwe nachtstand maakt het onderscheidt tussen verschillende wegen lastig zichtbaar. Bij Navigon (links) is dat veel duidelijker.

Files

Beide systemen bieden momenteel file-informatie. Dit gaat beduidend verder dan TMC (wat via radiomeldingen wordt opgevangen), omdat het gebaseerd is op mobiel internet. Verkeersinformatie, van zowel A- als N-wegen wordt op een centrale server verzameld en via mobiel internet naar de iPhone-applicatie gedownload. Navigon is wat vaag over manier waarop de gegevens worden verzameld, maar stelt dat dit ook gebeurd op basis van live-informatie van vrachtwagens en bussen, verkeerscamera’s en snelheidssensoren om opstoppingen waar te nemen. Daarnaast wordt de traditionele informatie hieraan gekoppeld. Bij TomTom weten we dat de informatie tot stand komt via een live-analyse van actieve Vodafone-simkaarten. In de praktijk blijven beide systemen in de basis een goed overzicht te bieden van files. Navigon loopt soms iets achter de feiten aan door te wijzen op een file die al opgelost is of een net ontstane file niet te melden. TomTom is een stukje accurater en geeft ook een goed beeld van de intensiteit van de files (zoals langzaam rijdend of stilstaand). Het is ook jammer dat Navigon pas file-informatie toont wanneer er een gps-signaal is, waardoor u binnenshuis de files niet kunt raadplegen (bij TomTom kan dit wel). TomTom heeft op dit vlak dus een streepje voor, al is de dienst wel een stuk duurder. Overigens zijn beide systemen alleen in Nederland bruikbaar, want buiten de landsgrenzen betaalt u zich blauw voor dataverkeer.

© PXimport

De file-informatie van TomTom (rechts) is veel uitgebreider, accurater en beter zichtbaar.

Vergelijking met een ‘echte’ gps

Parallel aan de test hebben we ook een ‘echt’ navigatiesysteem meegenomen in de vorm van de TomTom Go 950 (identiek aan de 750, maar dan ook met kaarten van de VS en Canada). Het voornaamste onderscheid is dat de iPhone-applicaties alleen maar één manco hebben: Apple staat multitasking niet toe. Zodra u gebeld wordt of een andere applicatie opstart, verdwijnt de navigatie. Dat is bijzonder onhandig omdat u daardoor een belangrijke afslag kunt missen. Overigens is het wel mogelijk om het gesprek niet aan te nemen (of na een gesprek met één klik weer terug te gaan naar de navigatie), maar het blijft onhandig. TomTom en Navigon kunnen hier niets aan doen, omdat dit voortkomt uit het beleid van Apple (overigens is het gerucht dat multitasking vanaf iPhone OS 4.0 wel mogelijk wordt). Andere verschillen zijn het beduidend kleinere scherm in vergelijking met andere navigatiesystemen (zoals de Go 750/950), maar de omvang is wat ons betreft wel voldoende. Wat betreft bedienbaarheid hebben de applicaties van de iPhone een streepje voor, omdat het capacitieve scherm directer reageert. Ook wordt multitouch door de Navigon- en TomTom-applicaties ondersteunt. Zonder TomTom-carkit heeft een traditioneel navigatiesysteem een betere ontvangst dan de iPhone-gps en daarnaast natuurlijk ook een goede ingebouwde speaker en Bluetooth. Ook bieden navigatiesystemen vaak wat extra’s zoals spraakherkenning. Dit zal op de iPhone ongetwijfeld volgen, maar is momenteel nog niet beschikbaar.

© PXimport

We hebben de iPhone navigatiesystemen vergeleken met een normale TomTom.

Conclusie

Navigeren via de iPhone heeft als voordeel dat u uw navigatiesysteem altijd bij de hand hebt en dat deze zonder probleem in de broekzak past. Voor een optimale beleving raden wij u wel aan om een goede carkit aan te schaffen - zoals de TomTom-houder - omdat deze een betere speaker bevat en de gps-ontvangst een stuk beter is. Als we de prijs van de software en de carkit bij elkaar optellen, blijkt echter dat het verschil met een traditioneel navigatiesysteem erg klein is (die zijn er - inclusief verkeersinformatie - al vanaf 150 euro en TomToms goedkoopste HD Traffic-uitvoering kost 199,95 euro). Vanwege het gebrek aan multitasking slaat het voordeel daardoor op dit moment nog uit richting traditionele navigatiesystemen. De iPhone-gebruiker krijgt echter wel meer waar voor z’n geld met frequente updates (met nieuwe functionaliteit én actuele kaartinformatie) en goedkopere file-informatie. Nu nog multitasking en dan kan een aparte navigator echt de deur uit. Als we moeten kiezen tussen Navigon en TomTom, dan gaat onze lichte voorkeur uit naar de eerste vanwege het prettige beeld en de lagere kostprijs voor kaartmateriaal en files. TomTom biedt echter betere file-informatie en meer informatie onderin het scherm.

TomTom iPhone 1.3

Prijs € 69,99 (Benelux), € 79,99 (West-Europa), € 99,99 (Europa)

Info TomTom

Oordeel 8/10

Pluspunten

IQ-routes

HD Traffic vrij accuraat

Minpunten

Nachtstand

HD Traffic duurder dan Live Traffic

Geen multitasking

Navigon Navigator iPhone 1.4

Prijs € 69,99 (Benelux), € 89,99 (Europa)

Info Navigon

Oordeel 9/10

Pluspunten

Eenmalig betalen voor file-informatie

Europa-editie is voordeliger

Minpunten

Geen IQ-routes

File-informatie minder accuraat

Geen multitasking

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten