Dit moet je doen bij Error 53 op je iPhone

Een flink aantal iPhone-gebruikers heeft te maken gekregen met de zogenaamde 'Error 53'-foutmelding nadat ze naar iOS 9 probeerden te updaten. Wat is deze foutmelding, en kun je er wat aan doen?

Mensen die een Apple apparaat met Touch ID-technologie in hun bezit hebben en hun apparaat ooit hebben laten repareren door een niet door Apple erkende reparateur, kunnen te maken krijgen met Error 53. Dit is een foutmelding die tijdens het updaten naar iOS 9 of het herstellen van je iPhone wordt weergegeven, en die tot gevolg heeft dat je apparaat volledig geblokkeerd wordt. En als je je apparaat door een niet-erkende reparateur hebt laten repareren, is je garantie ook nog eens verlopen. Lees ook: Loopt je iPhone vast? Dit is de oplossing.

Welke apparaten kunnen getroffen worden?

Vooralsnog komen de meeste klachten van mensen met een iPhone 6 of 6 Plus, maar dezelfde technologie is ook geïmplementeerd in de iPhone 5s, de iPhone 6s en 6s Plus, de iPad Pro, iPad Air 2 en de iPad mini 4. Op deze toestellen kan de melding dus ook voorkomen.

Wat gebeurt er precies?

Tijdens het updaten of herstellen van het besturingssysteem van je apparaat wordt de volgende foutmelding weergegeven: De iPhone [apparaatnaam] kan niet worden hersteld. Er heeft zich een onbekende fout voorgedaan (53). Je apparaat kan dan niet hersteld worden en is volledig geblokkeerd en onbruikbaar. Bovendien zijn alle data die je nog niet geback-upt had weg, waaronder bijvoorbeeld foto's en video's. Reden temeer om voor een update altijd te zorgen voor een goede reservekopie.

Waarom gebeurt dit?

Volgens Apple is de foutmelding een beveiligingsmaatregel. Tijdens het updaten of herstellen van het besturingssysteem via synchronisatie met iTunes wordt er gecontroleerd of de Touch ID-module geïdentificeerd kan worden en of er een niet gecertificeerde of onjuiste schermvervanging heeft plaatsgevonden.

De sensoren zijn door Apple beveiligd, zodat alleen reparaties die door een door Apple erkende reparateur zijn uitgevoerd, door deze controle heen kunnen komen. Dit betekent dat als je je apparaat niet door Apple hebt laten repareren, de kans groot is dat je apparaat onbruikbaar wordt als je probeert te updaten.

Het lijkt erop dat Apple op deze manier probeert om mensen te dwingen om gebruik te maken van zijn eigen (veel duurdere) reparatiediensten. Dit heeft bovendien tot gevolg dat een heleboel andere reparateurs klanten verliezen.

Wat kun je eraan doen?

Helaas kun je hier niet veel aan doen. Apple heeft een ondersteuningspagina op z'n website geplaatst waarop het bedrijf aangeeft dat je contact op moet nemen met Apple Support als er onderdelen van je apparaat vervangen zijn door een Apple Service Center, Apple Store of een erkende Apple-serviceprovider. Als er onderdelen vervangen zijn door iemand anders kun je ook contact opnemen, maar dan zul je moeten betalen voor een reparatie buiten de garantie.

Er gaan geruchten dat het mogelijk zou zijn om het probleem te verhelpen door de oude onderdelen weer terug te monteren zodat ze tijdens de controle herkend worden, maar of deze truc überhaupt werkt, is nog niet bij ons bekend. In de meeste gevallen zullen mensen de kapotte onderdelen toch bij de reparateur hebben achtergelaten of hebben weggegooid. En de reden voor de reparatie was natuurlijk dat het onderdeel kapot was, dus als je het er terug in monteert zit je weer met je oude probleem. In het beste geval zou je, als deze truc werkt, met een enigszins werkend apparaat zitten. Zonder garantie.

Update 22-02-2016:

Schijnbaar was Error 53 bedoeld als fabriekstest waarvan klanten geen hinder zouden moeten ondervinden. Apple heeft nu een patch uitgebracht met de naam Build 13D20 voor mensen die last van de foutmelding hebben. De patch zal waarschijnlijk ingebouwd worden in de iOS 9.3 update die binnen enkele weken gelanceerd wordt.

Als je de patch installeert, zal je aangetaste iOS apparaat hersteld worden wanneer je het aan iTunes koppelt, en bovendien voorkomt de patch dat je apparaat vast zal komen te zitten als het gerepareerd wordt door een niet-erkende reparateur, ook al heb je (nog) geen last van Error 53 gehad.

De patch installeren

Om de patch op je iOS apparaat te installeren moet je eerst je apparaat van je computer loskoppelen en iTunes afsluiten. Update iTunes zodat je de meest recente versie hebt, en koppel je iOS apparaat aan je computer via de USB kabel. Open vervolgens iTunes en selecteer het apparaat in kwestie.

Als je de mogelijkheid krijgt om je apparaat te herstellen of bij te werken, moet je op Werk bij klikken. iOS wordt dan opnieuw geïnstalleerd zonder dat je data gewist wordt.

Blijft de boel bij het Apple logo hangen, dan zul je je iOS apparaat geforceerd moeten herstarten door de sluimerknop en de thuisknop minimaal 10 seconden tegelijk ingedrukt te houden. Klik op Herstel zodra je de mogelijkheid krijgt om te herstellen.

Vervolgens moet je de instructies op het scherm volgen om je apparaat opnieuw in te stellen of om een reservekopie te gebruiken.

Maar let op! De patch mag dan wel je iOS apparaat deblokkeren, maar Touch ID zal pas weer werken wanneer je een reparatie door een erkende Apple reparateur hebt laten uitvoeren.

Wat was het probleem?

Volgens Apple was Error 53 een veiligheidsmaatregel, omdat een niet-geverifieerde Touch ID sensor onveilig kan zijn als je met een onbetrouwbare reparateur te maken hebt gehad. Kwaadwillende mensen zouden op die manier toegang tot je gegevens zouden kunnen krijgen.

Je vingerafdrukken worden namelijk niet naar de servers van Apple of iCloud geüpload of op je apparaat zelf opgeslagen als afbeelding, aangezien dit veiligheidsrisico's met zich meebrengt. In plaats daarvan wordt er een wiskundige voorstelling van je vingerafdrukken opgeslagen op een aparte, met Secure Enclave beveiligde coprocessor die gebruik maakt van een beschermd bootproces. Deze coprocessor heeft een unieke ID die niet toegankelijk is voor de rest van je apparaat of zelfs Apple. Om met de beveiligde coprocessor te communiceren maakt je apparaat tijdelijke sleutels aan die uitsluitend werken met de unieke ID, zodat de data versleuteld en gedecodeerd kan worden.

Apple heeft haar excuses aangeboden voor het ongemak, en heeft laten weten dat mensen die voor een reparatie buiten de garantie betaald hebben contact kunnen opnemen met Apple Support om een verzoek tot terugbetaling in te dienen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten