Bedrijven juichen om BYOD

© CIDimport

Bedrijven juichen om BYOD

Geplaatst: 27 december 2011 - 08:20

Aangepast: 16 november 2022 - 10:24

Redactie ID.nl

BYOD ('[urlx=http://computerworld.nl/article/12263/wat-is-verconsumentering.html]verconsumentering[/urlx]') hoeft niet gedreven te worden vanuit de medewerker. Slimme bedrijven wachten niet op hun personeel om hun apparatuur mee naar kantoor te nemen - ze moedigen het aan.

In 2010 en vooral 2011 werden IT-afdelingen opgeschrikt door allerhande iPhones, iPads en Android-toestellen op kantoor. De grote vrees was dat deze technologie ervoor zou zorgen dat het BlackBerry-heiligdom verdreven werd en daarmee onheil over zichzelf uitriep. Gelukkig is die vrees bij de meeste bedrijven verdwenen en maken verschillende moderne mobiele apparaten nu deel uit van de ondersteuning, alhoewel dit portfolio veelal gedreven wordt door gebruikersvraag. BYOD (Bring Your Own Device) is nu de norm voor veel IT-afdelingen.

Maar er vindt een andere transformatie plaats in BYOD die misschien nog veel revolutionairder van aard is: Bedrijven zijn bezig om BYOD aan te moedigen en gaan daarmee verder dan het enkel accepteren ervan. Deze trend werd opgemerkt door onderzoeker Good Technology, een leverancier van MDM-tools voor mobiel apparaatbeheer voor grote organisaties. De resultaten van hun recente onderzoek (pdf) laten zien dat bedrijven actief participeren in de consumerisatie van IT. Daarentegen zegt Larry Dunn, hoofd wereldwijde IT-consulting bij Unisys, dat de meeste bedrijven BYOD nog niet programmatisch hebben opgenomen in hun bedrijfsvoering. Deze bedrijven doen aan BYOD, maar weten dat zelf eigenlijk niet.

BYOD brengt aantoonbare ROI met zich mee

Het onderzoek van Good Technology toont aan dat BYOD-aannemers niet alleen de principes van de ontwikkeling ondersteunen, maar ze zichtbaar aanmoedigen. De reden hierachter is dat ze echte ROI van het fenomeen zien komen. Enquêtes onder CIO's door de Aberdeen Consultancy Group hebben ook aangetoond dat CIO's mobiele apparaten steeds vaker als productiveitsverbeteraars gaan zien in plaats van bedreigingen.

Deze positieve reactie op BYOD helpt bedrijven het beter te doen waar het telt - in de service richting klanten toe en de verbetering van productiviteit - in plaats van de passieve "het lijkt erop dat we geen keuze hebben"-aanpak die BYOD in de eerste golf kenmerkte.

Good Technology merkt op dat vooral streng gereguleerde branches - financiële dienstverlening en healthcare in het bijzonder - sneller BYOD ondersteunen. Volgens John Herrema VP strategie bij Good Technology, ondersteunt bijna 90 procent van alle financials BYOD. Dit betekent dat de beveiligingsproblemen die IT-medewerkers opwerpen beheersbaar zijn en dat er veel toegevoegde waarde zit aan het ondersteunen van BYOD, anders zouden dergelijke branches er niet zo actief mee bezig zijn, zegt Herrema.

Medewerkers kunnen overal (langer) doorwerken

De reden hierachter is bespottelijk eenvoudig, zegt Herrema. Deze bedrijven werken intensief met informatie, zowel in de service als in het feitelijke aanbod van producten en diensten. Mobiele apparaten vereenvoudigen het werken met informatie (meer uren en op locatie), wat betekent dat medewerkers productiever worden. "Als deze informatiewerkers dag en nacht verbonden kunnen worden, zie je meer ROI", zegt Herrema. Dit is met name interessant voor (financiële) dienstverleners.

En als je denkt dat healthcare niet om informatie draait, zit je fout. Artsen, verpleegsters en ander medisch personeel werken intensief met informatiesystemen; met zowel grafieken als beeld. "Vooral artsen zijn sterk afhankelijk van mobiliteit en informatiegeorienteerd. iPhones en iPads zijn bij voorkeur apparaten die ze graag gebruiken. De iPad is een fantastisch platform voor medische apps" , zegt Herrema. Hij merkt op dat healthcare een van de 'early adopters' van tablets was tien jaar terug, toen deze apparaten nog draaiden op Windows XP. Deze computers voldeden niet aan de verwachtingen, maar de honger vanuit de healthcare voor goedwerkende tablets is niet gestild door het falen van Windows-tablets, zegt Herrema. Sluimerend bleef deze wens actief, tot de komst van de iPad alles veranderde.

Overheid loopt achter

Het onderzoek van Good Technology kent ook een onverklaarbare uitkomst. BYOD bij overheden is namelijk minder present dan bij (financiële) dienstverleners, healthcare en techbedrijven, ondanks dat veel informatiewerkers in de publieke sector baat zouden hebben bij het gebruik van moderne mobiele apparatuur. Toch is de adoptie vanuit de overheidssector groeiende en neemt deze elk kwartaal toe. Dit geldt opmerkelijk niet voor de juridische sector en ook niet voor de communicatieindustrie - kennelijk begrijpen niet alle bedrijven het voordeel van BYOD.

Zoals je zou verwachten zijn de branches waarin medewerkers minder met informatie werken ook minder actief met BYOD, denk bijvoorbeeld aan retail en de bouw - met uitzondering van hun sales, marketing en directies. Toch doen zij het nog beter dan de media en entertainmentindustrie, die nauwelijks BYOD kennen. (Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met de hoge concentratie van onafhankelijk opererende freelancers.)

Niet toestaan, maar gebruik iPad ook aanmoedigen

In zowel de financiële dienstverlening als in de zorg, zien bedrijven de meeste ROI terug wanneer hun medewerkers appvriendelijke hardware gebruiken zoals de iPhone, iPad en Android-apparatuur - dit zijn de apparaten die de medewerkers sowieso willen gebruiken en zelf meebrengen als de werkgever ze niet levert. Dit haakt in op een andere trend die Good Technology ziet: Werkgevers moedigen actief BYOD aan als manier om ROI en productiviteit van werknemers te bevorderen. Dit betekent niet dat het toegestaan is de apparaten te gebruiken, maar dat het bezit en gebruik ervan wordt aangemoedigd.

Deze aanmoediging heeft nog een voordeel voor bedrijven (en ook werknemers), namelijk dat werknemers bereid zijn hiervoor zelf bij te dragen aan de apparatuur. Uit het onderzoek van Good Technology blijkt dat de helft van de klanten geen cent aan de BYOD-appartuur van de werknemer bijdraagt en dat de werknemers dus zelf betalen voor hun eigen productiviteitsboost.

Een groot deel van de werkgevers betaalt er wel aan mee om ervoor te zorgen dat de groep verbonden medewerkers snel groeit. Zo kent distributiefirma Avnet verschillende niveau's van subsidie, gebaseerd op de rol van de werknemer en de verwachte ROI bij gebruik van moderne mobiele apparatuur.

'Welke smaak had u gehad willen hebben?'

Sommige bedrijven betalen alles, maar verdienen dat snel terug. Ze bieden niet langer (zoals vroeger) BlackBerry's aan als standaardapparatuur, maar laten hun medewerkers kiezen.

De voordelen spreken voor zich. Bedrijven zijn erachter gekomen dat informatiewerkers beter hun werk doen met iPhones, iPads en Androids en dat ze zelfs bereid zijn te betalen om te participeren in een actief BYOD-programma. Misschien dat op een bepaald punt werknemers tot inkeer komen, maar dat waag ik te betwijfelen. Uiteindelijk betalen werknemers ook voor hun eigen computers, breedband en andere thuisapparatuur zonder te protesteren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten