Apple opnieuw beboet voor misleiding met AppleCare-producten in Italië

De Italiaanse mededingingsautoriteit beboet Apple opnieuw voor het verkeerd informeren van klanten over garantie. Apple moet ditmaal 200.000 euro betalen voor misleiding van consumenten.

Apple krijgt de boete aangezien het bedrijf de AppleCare-pakketen in Italië bleef aanbieden, zonder consumenten nadrukkelijk in te lichten over de twee jaar garantie die zij volgens Italiaanse wet standaard krijgen. Dit terwijl de Italiaanse mededingingsautoriteit Apple hier vorig jaar al opdracht toe had gegeven.

Werkwijze aangepast

De werkwijze van Apple is inmiddels aangepast. Het bedrijf informeert klanten in zijn Italiaanse Apple Store dat de AppleCare-pakketen een uitbreiding zijn op de twee jaar garantie die klanten volgens de Italiaanse wet standaard krijgen. Deze waarschuwing is volgens de Italiaanse mededingingsautoriteit echter te laat op de website geplaatst. Apple zou hierdoor tussen 28 maart en 10 november 2012 niet aan de Italiaanse wet hebben voldaan. De boete van 200.000 euro krijgt Apple dan ook voor deze periode.

Het is niet de eerste keer dat Apple in Italië problemen heeft vanwege de manier waarop het bedrijf AppleCare-producten aanbiedt. Apple kreeg een jaar geleden een boete van 900.000 euro van de Italiaanse mededingingsautoriteit voor het misleiden van consumenten met AppleCare-producten. De waakhond oordeelde toen dat Apple klanten voortaan duidelijk moet informeren over de garantie die zij volgens de Italiaanse wet gratis van Apple krijgen. Apple vocht de uitspraak nog aan, maar verloor dit hoger beroep.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten