7 vragen aan… Vanenburg Software

© CIDimport

7 vragen aan… Vanenburg Software

Geplaatst: 28 december 2012 - 08:27

Aangepast: 16 november 2022 - 09:21

Redactie ID.nl

In '7 vragen aan...' besteden we aandacht aan IT-bedrijven van Nederlandse bodem. Deze week spraken we met Jan Jaap Kanis van Vanenburg Software.

Voor IT-oplossingen wordt vaak automatisch naar de bekende grote IT-multinationals gekeken. Een mens zou bijna vergeten dat in Nederland ook informatietechnologie van internationale klasse wordt ontwikkeld. Dat is jammer, want IT van eigen bodem heeft zeker voordelen: bekende cultuur, snel schakelen, bekende wet- en regelgeving, om maar eens wat te noemen. CIO.nl laat u in deze reeks kennismaken met vaak verrassend inventieve ondernemingen die dichter bij huis zijn dan u wellicht denkt.

Jan Jaap Kanis is als Managing Director eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Vanenburg Software, een dochtermaatschappij van de Vanenburg Group (waar hij tevens commercieel directeur is). Met de kennis en gereedschappen van Cordys in huis richt het bedrijf zich onder andere op het maken van apps die bedrijfsprocessen vereenvoudigen en versnellen. Tijd voor zeven vragen.

1. Waar komt de naam vandaan? Zijn er nog andere namen overwogen?

“Naast Cordys, ook onderdeel van Vanenburg Group, werd een applicatiesoftwarebedrijf opgericht en daar is, ietwat saai, indertijd gekozen voor de meest logische naam: Vanenburg Software.

2. Wat was de aanleiding voor de oprichting?

“We leven in een wereld van processen. Bij sommige bedrijven wordt nog ouderwets met papier gewerkt voor bepaalde administratieve zaken, terwijl veel anderen dit via software doen. Wij zijn ervan overtuigd dat de volgende stap zal bestaan uit ‘apps’, bijvoorbeeld op een tablet. Je hebt dan mobiel inzage in alle processen en kunt deze ook ter plekke invoeren. Wij voorzagen in 2009 een enorme groeimarkt op dit vlak.”

Profiel

Bedrijfsnaam: Vanenburg Software

Website: www.vanenburgsoftware.nl

Productgroep(en): BPaaS, Cloud Solutions, Integration & Implementation Services

Jaaromzet: 700.000 euro (2011)

Aantal medewerkers: 60

Vestigingsplaats: Putten

Klanten: KPN, Broekhuis Auto's, Valeo

3. Wat voor processen moeten we dan aan denken?

“Het gaat om alles met logistiek of rapportage. Denk bijvoorbeeld aan het rechtstreeks doorgeven van schade aan een auto naar je verzekeringsmaatschappij. Via een app op een iPad kan dat veel makkelijker en sneller, inclusief foto’s, in plaats van een ouderwets papiertje. Ook kan je heel snel mobiel de status van processen opvragen, zoals tracking informatie en openstaande facturen. Daarnaast kan je veel sneller een offerte doen, bijvoorbeeld bij inruil van een auto. Het is een publiek geheim dat er aan het eind van 2013 meer mobiele devices zijn dan de wereldbevolking. En de verwachting is dat de verhouding over enkele jaren zelfs drie op één is. We zijn daardoor overal maar één klik van het internet verwijderd en dat biedt nieuwe mogelijkheden.”

4. Zijn bedrijven en werknemers niet conservatief ingesteld voor zo’n nieuwe werkwijze?

“Dat valt reuze mee. Het werken via apps is heel laagdrempelig. We hebben het uitgetest via campinginspecteurs die hun beoordeling via een iPad konden doen. In tegenstelling tot de jeugd, die zo ongeveer geboren is met een smartphone, hebben we het dan over mensen van gemiddeld boven de 50. Toch werd deze methode van werken door de meerderheid snel opgepikt. Een ander voorbeeld: bij een autodealer kan de receptioniste bij het inruilen van een auto via een app een foto maken om vervolgens direct relevante informatie en een eerste waardebepaling door te kunnen sturen naar de verkoopafdeling.”

5. Welke ontwikkelingen hebben jullie doorgemaakt?

“De afgelopen 2,5 jaar hebben we de applicatieontwikkeling uitgebouwd en onze diensten gestroomlijnd. We leveren integratie-services, cloud apps en andere mobiele diensten. Als basis zetten we nu generieke cloudapps in die door meerdere klanten gebruikt kunnen worden. We hebben niet de ambitie om snel met honderden mensen te groeien. We hebben liever een stabiele groei en een fatsoenlijke EBITDA. Als je de dingen wilt doen waar je goed in bent, moet je niet te snel willen groeien.”

6. Wat merken jullie van de crisis en hoe spelen jullie daarop in?

“De crisis zet een enorme rem op innovatie en veel bedrijven houden krampachtig vast aan wat ze hebben. Te weinig mensen durven hun nek uit te steken, omdat ze bang zijn voor de kosten. Wij hebben dat aangegrepen om kritisch te kijken naar ons verdienmodel en mee te denken met de klant. We zijn bereid om mee te denken en een alternatief business model aan te bieden waarbij er bijvoorbeeld per transactie wordt betaald. Laten we het lef hebben om te blijven innoveren en actief samen te werken.”

7. Welke uitdagingen zijn er?

“Als je midden in de keten zit, zijn er veel ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden. We moeten precies weten wat er speelt, ook bijvoorbeeld bij de platformen waarop de apps draaien, zoals Apple’s iOS en Google’s Android. Het zou immers heel vervelend zijn als een app het na een update van het besturingssysteem niet meer goed doet. Technologisch gezien is dat best een uitdaging.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten