5 hobbels op de weg naar Unified Communications

© CIDimport

5 hobbels op de weg naar Unified Communications

Geplaatst: 16 april 2013 - 05:00

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Unified Communications is een term die al even de ronde doet. Maar de plannen voor de volledige integratie van verschillende communicatiesoftware- en hardware liggen bij veel bedrijven in de ijskast.

Uit onderzoek van Ovum blijkt dat ICT-beslissers in grote organisaties komende twee jaar gezamenlijk een bedrag van 53 miljoen dollar gaan uitgeven aan Unified Communications en Collaboration (UCC). Daarbij zou 78 procent een strategisch plan en budget voor de invoering van UC - of componenten daarvan - klaar hebben liggen.

ICT-specialist Dimension Data noemt deze uitgaven een potentieel risico wanneer het daadwerkelijke gebruik door werknemers achterblijft. Maar er liggen meer gevaren op de loer voor een ontwikkeling die 10 jaar na de introductie van de eerste UC-software OpenScape nog altijd in de kinderschoenen staat. Computerworld.nl sprak onlangs in Hilversum met de experts op dit gebied om hun verklaringen te horen.

Uit die gesprekken volgen de vijf voornaamste obstakels op de weg naar integratie van Unified Communications:

1. Het begrip is aan wijzigingen onderhevig

Met de opkomst van de IP-telefonie - als opvolger van PBX (Private Branch Exchange)- is ook de UC-bal gaan rollen. Maar na Siemens introductie van OpenScape 1.0 in 2003 heeft de techniek niet stilgestaan en is daarmee ook aan de definitie van Unified Communications flink getoornd.

Unified Communications stond destijds voor de combinatie van (VoIP-)telefonie, e-mail en instant messaging en de onderlinge koppeling daarvan. Zo kon bijvoorbeeld e-mail worden afgeluisterd via een tekst-naar-spraak-applicatie, of iemand worden gebeld na een muisklik op het pc-scherm.

Maar UC wordt breder. Nadat in de consumentenelektronica een storm van verandering woedde met de introductie van de iPhone in 2007 (en later de iPad in 2010) worden smartphones en tablets dagelijks mee naar het werk genomen en ook voor zakelijke doeleinden gebruikt. UC moet hierop inspelen door compatibel te zijn met steeds meer verschillende platforms. Een ontwikkeling die niet snel stopt, aangezien ook eenduidig beleid op gebied van BYOD (Bring Your Own Device) veelal ontbreekt.

Volgens Jan-Willem Ruys, Collaboration SE Team Manager bij Cisco, moeten werknemers de mogelijkheid krijgen om de UC-software van hun bedrijf ook op hun eigen apparaten te gebruiken. “Anderen kunnen juist weer een standaard pakket vanuit het bedrijf geboden worden.” Werknemers keuze blijven bieden is volgens hem van groot belang voor de acceptatie van UC.

Met de komst van de cloud is de volgende begripswijziging daar en moet UC zich opnieuw aanpassen. De cloud rekende al - samen met de consumentenelektronica - af met de Cius-tablet van Cisco, die speciaal bedoeld was voor zakelijke collaboration, maar geen voet aan de grond kreeg. Sindsdien is er van geen soortgelijk apparaat iets gehoord.

2.Strategie en functie ontbreken vaak

De implementatie van UC kan alleen top-down gebeuren. Daar zijn de experts het over eens. Maar over wie dat moet doen is geen overeenstemming. Volgens Neill Hart, Converged Communications Director Europe van Dimension Data, ontbreekt binnen organisaties ownership.

“Eén van de grootste uitdagingen van Unified Communications is de vraag: wie doet het binnen de organisatie? De implementatie moet immers van boven komen”, zegt Hart. Zodra die rol echter bekleed wordt, en er budget vrijkomt, kan het veranderingsproces beginnen.

3.Werknemers redden zich met schaduw-IT

De omarming van UC is in tegenstelling tot bedrijfsondersteunende applicaties zoals ERP (Enterprise Resource Planning) en CRM (Customer Relationship Management) vooral een menselijk, ongestructureerd proces, zo stelde Wouter Bakker, line of business manager Unified Communications bij Dimension Data. “Het is moeilijk om te voorspellen in welke mate er gebruik van wordt gemaakt.”

Dit obstakel wordt vergroot door schaduw-IT. Daarbij nemen werknemers buiten de gebaande paden van de IT-afdeling beslissingen om eigen apparatuur mee te nemen of software naar eigen wens te gebruiken uit gemak of voorkeur. Omdat IT tegenwoordig goedkoop of zelfs gratis is, komen werknemers steeds vaker met eigen oplossingen.

4. De crisis

De economische crisis heeft veel schade berokkend aan de ontwikkeling van UC. Omdat de IT-budgetten binnen organisaties hard teruglopen, is de implementatie van een nieuw UC-model bij veel bedrijven op een laag pitje komen te staan.

Mark Arman, VP International Sales bij ShoreTel concludeerde vorig jaar nog dat de branche in 2012 qua omzet pas weer rond het niveau van 2006/2007 zat. Met de komst van meer budget, wat volgens het Ovum-onderzoek staat te gebeuren, kunnen er opnieuw investeringen worden gedaan om de verschillende componenten van UC te implementeren, zodat de “sterk geïntegreerde suite van applicaties” die Arman destijds omschreef, alsnog zijn intrede maakt.

5. Onduidelijkheid over terugverdientijd

Wanneer er één schaap over de dam loopt, volgen er meer. Een bekend spreekwoord en op dit moment ook van toepassing bij de implementatie van UC. Hart: “Efficiëntere bedrijfsvoering is het doel. Wanneer één bedrijf een positieve ROI aantoont bij Unified Communications, dan volgt de rest.”

Want het draait vooral om het terugverdienen van de investeringen. Maar zo lang een mooi schoolvoorbeeld ontbreekt, blijft er twijfel bestaan. Voorlopig zijn alleen de kosten duidelijk en de voordelen nog niet. Bedrijven vrezen dat ze moeten investeren in compleet nieuwe netwerken, wat in de praktijk meevalt.

De besparingen van UC liggen onder meer op het terrein van reis- en mobiliteitskosten door samenwerking en vergaderen op afstand en flexibel werken mogelijk te maken. Ruys: “Daarnaast is het een kans bij de vergrijzing die eraan komt om de vele oudere werknemers, op afstand in te zetten.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten