5 aardverschuivingen op de mobiele markt

© CIDimport

5 aardverschuivingen op de mobiele markt

Geplaatst: 7 juli 2012 - 05:01

Aangepast: 16 november 2022 - 10:13

Jasper Bakker

De mobiele markt lijkt redelijk op orde te zijn: iOS en Android wisselen elkaar af met nieuwe snufjes en verzet is zinloos. Maar schijn bedriegt. De mobiele markt is gebouwd op enkele breuklijnen.

Wakkere reus iOS

Apple is met iOS de grote reus op de mobiele markt. Qua totale, bij elkaar opgetelde aantallen moet de iPhone het afleggen tegen de vele verschillende Android-smartphones. Maar iOS loopt voorop qua uptodate versie van het besturingssysteem, qua aantallen apps en developers daarvan, én qua tablet. De tabletmarkt is nog altijd grotendeels de iPad-markt. Natuurlijk, de concurrentie komt eraan. Al jaren. Maar nu echt. En ook binnenkort.

Daarom zit Apple ook niet stil. De reus slaapt niet, maar is klaar wakker. De zesde versie van iOS komt deze herfst al uit en is daarmee de concurrentie voor. Windows 8 en RT komen ook rond die koers uit, maar kunnen nog niet gelijk rekenen op de bestaande gebruikers; die moeten immers nog wennen aan de Metro-interface en - vooral - het wegmoffelen van de vertrouwde desktop en het wegvallen van het standaard Start-menu.

iOS 6 is ook de nieuwste Android-versie voor. Nee, niet het logisch volgende Android 5.0, maar het net gelanceerde Android 4.1 (Jelly Bean). Die nu-nieuwste versie is er maar tegelijkertijd ook nog niet. Alleen de Google-eigen Nexus 7-tablet, slechts te koop in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, heeft Jelly Bean. Android 4.0-paradepaardje Galaxy Nexus van Samsung krijgt Jelly Bean “binnenkort", en andere toestelmakers krijgen de broncode later deze maand. Het daadwerkelijk opduiken van nieuwe toestellen met Jelly Bean en updates voor bestaande smartphones kan dan nog maanden duren. Dat is in het verleden al herhaaldelijk gebleken.

Olietanker Android

Wie had het kunnen denken? Het grote, maar internet-snelle Google dat succesvol de moloch Microsoft de loef afstreekt, is met de grote uitdager Android toch nog een olietanker geworden. Dat is niet zozeer Google zelf te verwijten, maar de toestelfabrikanten en telco's die tussen de Android-maker en de eindgebruiker inzitten. Nieuwe Android-versies - en ook kleine verbeteringen - kunnen misschien wel in hoog tempo uitkomen, maar dat is niet hetzelfde als beschikbaar én geïnstalleerd zijn.

Dus ziet Google zich genoodzaakt om meer zelf te doen. Naast het overnemen van Motorola, wat mede dient voor patentbewapening in de lopende oorlog, komt de Android-schepper met een eigen tablet. Opvallend genoeg is die niet gemaakt door de kersverse, net ingelijfde eigen hardwaredivisie (voorheen Motorola), maar door Android-partner Asus die qua merknaam niet aan bod komt.

Google speelt het politiek, maar wel met een stevige hand. Ruim een jaar geleden zijn de Android-partners al meer aan de ketting gelegd wat betreft hun vrijheid om het mobiele besturingssysteem naar eigen believen te verbouwen. Nu biedt het de toestelmakers, tegelijk met de lancering van Android 4.1 (Jelly Bean), een ontwikkelkit waarmee zij vooraf aan de slag moeten om nieuwe versies sneller op hun toestel te krijgen. Dit moet het achterlopen van oude Androids en de fragmentatie van de vele versies oplossen.

De snelle bruine vos

De twee grootmachten van de gevestigde orde op de mobiele markt krijgen concurrentie uit onverwachte hoek: van een kleine snelle vos. Het internetbesturingssysteem Boot to Gecko van het kleine Mozilla was op papier best interessant, maar het mistte nog wat. Zoals een minder geeky naam, daadwerkelijke toestelmakers die ermee in zee gaan en operators die die toestellen willen aanbieden.

Die drie gemissen zijn deze week in één klap opgelost. Firefox OS is de nieuwe naam, slim leunend op de bekendheid van de browser. Twee niet-kleine hardwarefabrikanten en een hele trits telco's. Die commerciële giganten haken niet aan omdat ze de wereld aan open source willen helpen, maar omdat Firefox OS concreet een behoefte invult. Namelijk de behoefte van de operators aan een licht, goedkoop platform voor de low-end van de smartphonemarkt.

De onderkant wordt misschien met Android wel aangesproken, maar daarbij is de agenda van Google nogal bepalend. Firefox OS belooft meer vrijheid. En gsm-platform Symbian van het plots op Windows Phone overgestapte Nokia gaat de low-end smartphone niet helpen. Het nieuwste - en wellicht laatste - Symbian-toestel is de geavanceerde, complexe en dure PureView 808. Geen wonder dat die smartphone alleen zonder telco-subsidie bij elektronicawinkels is te krijgen.

BlackBerry in sprookjesland

RIM staat er prima voor. Echt. Nee, niet RIM zoals het er zes maanden geleden aan toe was, toen de kersverse ceo aantrad. RIM in zijn huidige toestand staat er prima voor. Zegt diezelfde ceo nu. Natuurlijk, er zijn wat uitdagingen en de BlackBerry-maker bevindt zich in een transitie. Maar het is prima gepositioneerd. Oh, en BlackBerry 10 komt (weer) wat later: begin 2013 (in plaats van eind 2012 of begin dit jaar).

Met zijn optimistische mededelingen echoot huidig ceo Thorsten Heins eerdere uitlatingen van zijn voorgangers, die het veld moesten ruimen omdat het niet goed gaat met RIM. Natuurlijk, een goede manager verkondigt nooit - openlijk of extern - dat het slecht gaat en niet meer goed komt. Tenzij hij een masterplan heeft om te ontsnappen van het brandende olieplatform. Dat plan moet hij dan wel hebben en goed weten te verkopen. Wat zeker niet makkelijk is.

Misschien dat Heins dit weet te doen voor de gevallen grootmacht RIM. Terugkeer van de rand van de afgrond is mogelijk, dat heeft Apple al bewezen. Maar dat is een zeldzaam geval, hebben Palm, Ericsson, Novell, Compaq, Corel, Commodore, en vele anderen elk op hun beurt bewezen. Gaat Heins' droom uitkomen?

Viertrapsraket Windows

Windows Mobile 6.5 was de eerste trap, daarmee is Microsoft geen hoogvlieger gebleken. Windows Phone 7 is de tweede trap, en blijkt nu - met opzet - een tussendoortje te zijn. Het op ARM-chips draaiende Windows RT is de derde trap, of wellicht de vierde. En Windows Phone 8 is de vierde trap, of toch de derde. Microsoft heeft vele gebreken en talenten, maar opgeven zit daar niet bij.

De Windows-maker weet van geen ophouden voor markten waar het klein is, weinig kans maakt, enorm achterloopt, en niet thuis lijkt te zijn. Denk aan de PDA ooit versus het dominante Palm. Denk aan de gameconsole versus giganten Nintendo, Sega en Sony. Denk aan de browser versus pionier Netscape. Denk aan de server versus het gefortificeerde Unix, van grote bedrijven als IBM, HP, Sun en DEC. Denk aan de tekstverwerker versus WordPerfect.

Het oprukken van Microsoft is zeker niet onvermijdelijk. Tegenover de vele successen - al dan niet na een lange, slopende belegering - staan vele mislukkingen, die het Amerikaanse blad Vanity Fair nu even op een rijtje zet. Maar mobiel is cruciaal: het ondermijnt, verdringt en vervangt (deels) de pc. De smartphone is altijd bij zijn gebruiker en de tablet (lees: iPad) verhindert de aankoop van nieuwe desktop of laptop.

Dit raakt Microsoft dus in het hart. Vandaar ook dat de Windows-reus rare sprongen maakt, zoals zelf tablets maken. De afgelopen jaren heeft het bedrijf miljarden gestoken in de verovering van de woonkamer met zijn Xbox. Op de mobiele markt volgt nu de nieuwe uitputtingsslag waarvoor de rijk gevulde Windows- en Office-schatkisten worden benut. Het gaat Microsoft om de lange termijn. Ook een gletsjer kan een aardverschuiving teweeg brengen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten