10 sites en gadgets in hun prille jeugd (update)

© CIDimport

10 sites en gadgets in hun prille jeugd (update)

Geplaatst: 11 november 2011 - 12:37

Aangepast: 13 december 2022 - 13:07

Redactie ID.nl

Kijk mee hoe klein grote merken ooit zijn geweest - en hoe snel je in de IT van totaal onbekend tot oudgediende kunt transformeren.

Alle succesnummers in het IT-landschap zijn ooit klein begonnen. Dat geldt voor mensen, maar ook voor websites en, bijvoorbeeld, smartphones. De ontwikkelingen in onze tak van sport gaan tegelijkertijd zo snel dat je al na een paar jaar kunt terugblikken op gevestigde namen om tot je verbazing te ontdekken dat ze toen nog niet meer waren dan een aarzelende aanzet; digitale kikkervisjes, als het ware. Kijk met ons mee waar de grote namen van nu vandaan zijn gekomen en verbaas je hoe snel de tijd vliegt in IT-land.

Facebook, 2004

Iedereen die de film

heeft gezien, weet dat Mark Zuckerberg in 2003 de basis heeft gelegd voor Facebook in zijn studentenkamertje op Harvard. Alleen heette het toen nog "The Facebook" en was het puur bedoeld als een heel basale contactpagina voor studenten en studentes aan een beperkt aantal universiteiten en hogescholen. Ook Zuckerberg kon toen niet vermoeden dat zijn adreslijst de basis zou zijn voor een sociale netwerksite met inmiddels meer dan 800 miljoen actieve gebruikers en een omzet van naar schatting 4,27 miljard dollar - en een marktwaarde die zomaar nog eens 20x hoger kan uitpakken als Mark het spul komend jaar alsnog naar de beurs brengt.

Blackberry, 1999

De eerste Blackberry die op de markt verscheen (de '850') was in feite niet meer dan een uit de kluiten gewassen tweeweg semafoon. Er zat een volwaardig toetsenbordje op, wat echt vernieuwend was in die tijd, en je kon er berichten mee verzenden, mail mee bekijken en hem gebruiken als agenda. Maar een mobiele telefoon was het niet. Pas in 2002 kwam RIM met een toestel met ingebouwde telefoon-functionaliteit, met de Blackberry 6210 (met twee toestellen uit de eerdere 5000-serie kon je ook al bellen, maar dan alleen met een aparte headset).

Google, 1996

Google lijkt zijn beste jaren als heer en meester in de zoekmachinewereld al weer achter zich te hebben, nu het naar eigen zeggen steeds grotere concurrentie ondervindt van Apple, Microsoft en de eerder genoemde Zuckerberg met zijn Facebook. Maar een machtsblok is het wel, en je zou bijna vergeten dat het nog maar 15 jaar geleden is dat Larry Page en Sergey Brin de zoekmachine als een onderzoeksprojectje het web op gooiden. Je moet het ze nageven: aan het minimalistische karakter van de zoeksite is sinds die dagen opvallend weinig veranderd.

iPod, 2001

Het is nog maar tien jaar geleden dat Apple zichzelf opnieuw uitvond door met de eerste succesvolle draagbare mp3-speler te komen: de inmiddels iconische iPod. Die eerste iPod had nog maar 5GB opslagruimte en ziet er door onze verwende ogen uit als een wit blikken sigarendoosje, zeker als je hem vergelijkt met de minuscule iPod Nano's die je momenteel kunt krijgen, waar al meteen een veel beter scherm en meer geheugen in zit. Maar vergeleken met de andere mp3-spelers van dat moment (en de vele, vele pogingen van concurrenten die erna kwamen) was het een zevenmijlspas voorwaarts. In feite was het dit apparaat dat de mp3-speler succesvol maakte en de Walkman definitief van zijn troon stootte. En dat ondanks iTunes, dat weliswaar als muziekshop zijn eigen revolutie betekende, maar dat als software minstens zo hard gehaat als geprezen wordt door gedwongen gebruikers over de hele wereld.

YouTube, 2005

Op dit moment is YouTube niet de enige, maar wel de bekendste en grootste videodeelsite ter wereld. Toch begon ook YouTube nog maar zes jaar geleden als een heel bescheiden webpaginaatje. Maar een half jaar later werden er al iedere dag 65.000 nieuwe video's ge-upload, en al na een jaar klopte Google aan de deur met een zak virtueel geld: ze kochten YouTube voor 1,65 miljard dollar in Google aandelen. Het logo is sindsdien hetzelfde gebleven, maar van die beschaafde minimalistische homepage is niets meer te bekennen.

Amazon.com, 1995

Als je zo even terugbladert, kun je alleen maar constateren dat, toen Amazon.com in 1995 werd gelanceerd, de webshop er eigenlijk al verrassend goed uitzag. Zo goed zelfs dat je de huidige homepage nog steeds herkent in het design van 16 jaar geleden. Dat is helemaal opmerkelijk als je bedenkt dat Amazon in 1995 nog uitsluitend een boekwinkel was, terwijl het inmiddels een webshop is waar je zo'n beetje alles kunt krijgen wat je kunt bedenken, inclusief succesvolle eigen cloud-services en een even populaire lijn e-book readers.

iPhone, 2007

De iPod was een doorbraak, maar Apple ging nog eens stevig over dat succes heen met de lancering van de eerste iPhone in 2007 (nog maar vier jaar geleden!). Het ding kwam de markt op voor een werkelijk belachelijk hoge prijs (het meest simpele 4GB-model kostte bij lancering 499 dollar), maar dat maakte helemaal niets uit, want het maakte in een keer duidelijk hoe de toekomst van de mobiele telefonie eruit moest zien. Er is tegenwoordig geen smartphone te vinden die niet op een of andere manier schatplichtig is aan dit iconische toestel. En dan hebben we het niet eens alleen over het revolutionaire beeldscherm met multitouch bediening, maar ook over de bijbehorende app-store die toegang gaf tot vele duizenden apps. In feite was de iPhone zo revolutionair dat de vijfde generatie van dit toestel nauwelijks wezenlijk verschilt van dit oermodel: de iPhone 4S is weliswaar dunner, lichter, sneller en goedkoper, maar het is nog steeds onmiskenbaar een iPhone, ondanks de inmiddels vele, vele pogingen tot imitatie.

Wikipedia, 2001

Wie had ooit kunnen denken dat gerespecteerde encyclopedieën als de Winkler Prins, de Grote Oosthoek en de Grote Spectrum Encyclopedie verdrongen zouden worden door een website gevuld door goedwillende amateurs? Wie had durven denken dat zo'n website in 2005 door Nature kon worden bestempeld als even betrouwbaar als de Encyclopaedia Britannica? En dat er in 2011 een website zou staan met meer dan 3,7 miljoen Engelstalige artikelen, die ook nog eens deels beschikbaar is in 282 andere talen, en dat die website de op vier na (Google, Facebook, YouTube en Yahoo) meest bezochte ter wereld zou zijn? En dan te bedenken dat Wikipedia zijn leven in feite begon als niet veel meer dan een veredeld telefoonboek voor het internet: een pagina met wat linkjes...

Twitter, 2006

Wie tegenwoordig op Twitter.com komt (maar wie doet dat nog - veruit de meeste gebruikers loggen in via apps) ziet een ingetogen, professionele, zakelijke pagina. Zelfs het bekende blauw heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een kalm blauwgrijs, alsof het drukke getwitter uit de begindagen heeft plaatsgemaakt voor de constante achtergrondruis van de 200 miljoen gebruikers die de dienst inmiddels heeft. In 2006 zag het er allemaal nog heel anders uit; toen was het nog een intern tooltje voor het podcast-bedrijfje Odeo. Pas in juli 2006 mocht de buitenwereld ook meedoen. Binnen een jaar splitste Twitter zich af als zelfstandig bedrijf en begon het aan zijn opmars als 's werelds grootste bron van rondgepompte onzin (pdf).

Infoworld, 1997, 2007, 2008

Als we toch nostalgisch bezig zijn, ben ik zo vrij ook ons eigen geheugenlaantje nog even af te wandelen. Computerworld.nl is nog relatief jong, maar heeft een historie die verder reikt dan je wellicht zou denken.

Computerworld begon al in 1967 als wekelijks magazine in de VS; het was de eerste eigen uitgave van Pat McGovern, oprichter van onze uitgever IDG, de International Data Group. IDG kwam in 1988 naar Nederland en introduceerde de titel ook hier; verschillende grote namen uit de huidige IT-journalistiek hebben er nog voor geschreven. Maar tegenover gevestigde titels als Computable en Automatisering Gids hield het blad geen stand - in 1992 werd het van de markt gehaald.

Jarenlang deed IDG in Nederland vrij weinig voor IT-managers, tot in 1997 besloten werd het online te zoeken met Infoworld.nl, onder redactie van Paul Teixeira, Nick van Leeuwen, Eric Verweij, Mendel Stecher en Rob Sijpesteyn; allemaal mensen die inmiddels elders in het media-spectrum ruimschoots hun sporen hebben verdiend. Tien jaar, een restyling en verschillende redactiewisselingen later was het Wilbert de Vries, de huidige hoofdredacteur van Tweakers.net (net opnieuw Website van het Jaar geworden - gefeliciteerd jongens!) die Infoworld.nl onder zijn hoede had. Zelf schoof ik aan in 2008, na het vertrek van Wilbert, met de opdracht Infoworld.nl op te stuwen en om te vormen naar Computerworld.nl, met name omdat Computerworld zich inmiddels internationaal heeft ontwikkeld tot de toonaangevende naam in IT management-informatie.

In oktober 2009 hebben we Infoworld.nl definitief over laten gaan in Computerworld.nl. Sindsdien zijn we voortdurend bezig geweest de site verder te verbeteren. Inmiddels trekken we 170.000 unieke bezoekers per maand (meer dan Automatisering Gids - sorry jongens!) - waarvoor onze hartelijke dank aan u allen, ook voor alle op- en aanmerkingen en kritische kanttekeningen die ons daarbij hebben geholpen.

Tweakers.net, 1999

Iemand vroeg in de reacties: waar is Tweakers? Een volkomen terechte vraag, zeker als je ziet waar Tweakers.net vandaan komt. Hieronder zie je twee screenshots uit de illustere begindagen (beide uit 1999, voor en na de eerste grote restyling - met dank een Tweakers zelf). Overigens begon Femme Taken de site in 1998 oorspronkelijk onder de naam "World of Tweaking". Ik denk dat we mogen vaststellen dat er sindsdien heel veel verbeterd is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten