'Strategie met native mobiele CRM loont'

© CIDimport

'Strategie met native mobiele CRM loont'

Geplaatst: 8 februari 2012 - 07:49

Aangepast: 16 november 2022 - 09:24

Redactie ID.nl

De productiviteit van vertegenwoordigers kan enorm verbeteren door de komst van native mobiele CRM-applicaties zoals het aankomende Microsoft Dynamics CRM. Hiermee kan de leverancier een geweldige voorsprong krijgen op de concurrent, zegt expert Rebecca Wettemann.

CRM-applicaties op mobiele apparaten in de vorm van mobiele websites genereren al zo'n 14,6 procent productiviteitswinst voor salesvertegenwoordigers, zegt onderzoeksdirectrice Rebecca Wettemann van bureau Nucleus Research. Wanneer deze apps native kunnen draaien, zou dat productiviteitsvoordeel verder kunnen verbeteren.

Microsoft heeft aangekondigd dat ergens in het tweede kwartaal van dit jaar een native Dynamics CRM-client voor Windows Phone 7 beschikbaar komt. Dezelfde applicatie wordt op dit moment ook voor Android 2.2, BlackBerry en Apple's iOS voorbereid.

'Native apps werken prettiger'

Met native apps die volop gebruikmaken van de karakteristieken die deze verschillende platforms kenmerken, is het gebruiksgemak veel hoger dan wanneer dit vergeleken wordt met een generieke client, zegt Wettemann.

"Ik wil niet zeggen dat Microsoft hiermee direct voorop loopt, maar het hebben van kant-en-klare native clients is een geweldige stap", zegt ze. Geen andere leverancier kan hier op dit moment aan tippen, al zal ook de concurrentie dezelfde weg inslaan. "We gaan zien dat alle leveranciers voor model-specifieke clients gaan kiezen."

Volgens Wettemann is de stap van Microsoft logisch aangezien steeds meer CRM-klanten om het gebruik van mobiliteit gaan vragen. Vooral het hebben van een native client is een pre, zegt ze. Zo was het eerder ook de retailer Kimberly-Clark die in december 2011 een op maat gemaakte Salesforce CRM-applicatie uitbracht voor de iPads van zijn vertegenwoordigers.

Vooral de iPhone blijkt in trek

Het gebruik van mobiele apparatuur door salesvertegenwoordigers heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Zo gebruikt nu zo'n 67 procent van de door Nucleus geënquêteerde vertegenwoordigers een iPhone om een CRM-systeem te benaderen, zegt Wettemann.

Hoewel Microsoft momenteel inzet op verschillende native applicaties voor de verschillende platforms, is het plan voor de lange termijn dat het bedrijf een enkele HTML5-client ontwikkelt die op ieder apparaat kan werken. Hoe lang dat nog gaat duren is nog niet bekend.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten