'Illegale' iOS app store trekt grote adverteerder -UPDATE

© CIDimport

'Illegale' iOS app store trekt grote adverteerder -UPDATE

Geplaatst: 4 april 2011 - 08:30

Aangepast: 16 november 2022 - 10:27

Redactie ID.nl

Toyota is het eerste grote bedrijf dat adverteert in Cydia, de alternatieve app store voor iOS-apparaten. Nu het kraken van iPhones en iPads legaal is in de VS wordt ook de jailbreakmarkt aangeboord.

Volgens jailbreakcommunity ModMyi zijn er inmiddels 4 tot 5 miljoen mensen die hun iPhone of iPad hebben gekraakt. Ze gaan daarbij uit van het aantal individuele apparaten dat in de afgelopen week verbinding heeft gemaakt met de alternatieve app store Cydia. Dat is een doelgroep die grote bedrijven ook graag willen bereiken, zo blijkt.

Miljoenenpubliek

Volgens Saurik, de maker van Cydia, is ongeveer 9 procent van de iOS-apparaten gekraakt. Dagelijks heeft Cydia ongeveer 1,5 miljoen unieke gebruikers, in totaal zouden er ongeveer 15 miljoen gejailbreakte iPhones, iPads en iPods in omloop zijn.

Toyota is de eerste die serieuze interesse toont. Via Cydia promoot de autofabrikant Scion, een niche-automerk van Toyota. Dit doet de Japanse autofabrikant via een speciaal theme dat is opgebouwd rondom de Scion.

Apple fel tegen

Volgens ModMyi is de jailbreakcommunity een doelgroep die voorheen grotendeels werd genegeerd. De voornaamste oorzaken daarvan zijn de associatie met hackers en de opstelling van Apple, die actief probeert jailbreakers te weren. Nieuwe updates voor mobiel besturingssysteem iOS maakten jailbreaks niet alleen ongedaan, maar konden ook het toestel geheel uitschakelen ('bricken').

Apple is nog steeds fel gekant tegen het kraken van iOS-apparaten. Het waarschuwt consumenten dat de garantie van jailbreakers "kan verlopen". Sinds het kraken van iPhones en iPads legaal is in de Verenigde Staten zouden bedrijven wat minder huiverig zijn over advertentiecampagnes die speciaal gericht zijn op die apparaten.

iAd

Saillant detail is dat Nissan, een van de grootste concurrenten van Toyota, een van de eerste bedrijven was

van het officiële advertentieplatform van Apple, iAd. Techblog The Next Web wijst erop dat Apple waarschijnlijk niet blij zal zijn met het initiatief van Toyota. De iPhone-maker heeft nog niet gereageerd op de stap van het autobedrijf.

UPDATE woensdag 10.15 uur: Na druk van Apple heeft Toyota schielijk de campagne op Cydia gestaakt. "We willen onze goede relatie met Apple behouden", aldus Toyota.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten