Zo bestel je boodschappen in de Albert Heijn-app

© PXimport

Zo bestel je boodschappen in de Albert Heijn-app

Geplaatst: 14 februari 2020 - 03:56

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Redactie Computer!Totaal

Om boodschappen door Albert Heijn te laten thuisbezorgen, kun je ervoor kiezen om internet in de browser te gebruiken, maar er is ook een Albert Heijn-app. Zo bestel je boodschappen bij de supermarkt via de app.

In zowel de Apple App Store als de Google Play Store kun je de Albert Heijn-app vinden als je op Albert Heijn zoekt. Wanneer je de app opent, zal je niet direct in het bestelproces terechtkomen. Er zijn ook recepten en menusamenstellers te vinden, evenals de aanbiedingen bij de supermarkt. Je kunt bovendien een boodschappenlijst maken die je kunt sorteren op de looproute van je winkel. Dat gaan we echter niet doen, dus tik op ‘meer’. Vervolgens moet je inloggen. Als je al een profiel hebt dan kun je dit gebruiken, zo niet dan maak je er een aan. Dit is nodig om boodschappen te laten bezorgen.

Een profiel aanmaken doe je door op ‘Inloggen’ te klikken en dan ‘Maak een nieuw profiel aan’. Hier registreer je je e-mailadres en het wachtwoord dat je wil gebruiken. Kies hoef je al een (gratis) Bonuskaart hebt of niet. Let op: als je gebruik wilt maken van de aanbiedingen dan is deze kaart nodig. Je kunt vervolgens aangeven of je de nieuwsbrief wilt ontvangen en andere informatie die op jouw van toepassing is. Klik op ‘Meld je aan’. Je krijgt een e-mail om je profiel te bevestigen en je kunt in de app meteen inloggen met je nieuwe profiel.

Profiel aanmaken

© PXimport

Boodschappen doen

Om boodschappen te doen ga je wederom naar ‘Meer’. Kies dan voor ‘Online bestellen’. Je kunt dan kiezen tussen thuisbezorgen en Pick Up Point. Een Pick Up Point is een soort verzamelcentrum voor bestellingen, vaak bij een Albert Heijn-winkel. Handig dus als je wel langs een winkel rijdt, maar geen tijd (of zin) hebt om zelf alle producten bij elkaar te verzamelen. Bovendien worden er als je slim kiest geen servicekosten gerekend, waardoor je alleen betaald voor je boodschappen (en de borg voor de kratjes, waarover later meer). In deze uitleg kiezen wij voor thuisbezorgen. Tik op ‘Kies Thuisbezorgen’ en selecteer een moment dat je thuis bent. Het gaat vaak om tijdslots van twee uur, maar er zijn ook langere tijdsblokken die goedkoper en iets duurzamer zijn, omdat de bezorgwagen beter kan worden gepland mochten je buren ook bestellen op die dag.

Tik op de datum en tijd die je uitkomt en zorg ook dat je dan thuis bent om de bezorger te ontvangen. Vervolgens kun je of via de knop onderin ‘Bonus’ of via ‘Voeg iets toe aan je bestelling’ producten opzoeken en in je bestelling plaatsen. Je kunt dan bijvoorbeeld ‘Hagelslag’ intoetsen, of specifieker ‘De Ruijter hagelslag’, deze wordt toegevoegd aan je lijst en je kunt erop tikken om de juiste te kiezen. Je kunt hem tijdens het tikken in de zoekbalk ook direct toevoegen, want er verschijnen producten onder de zoekbalk, terwijl je tikt. Zorg dat je je je mandje hebt gevuld met producten die samen meer dan 70 euro kosten. Een uitzondering is wanneer je een Allerhande Box-menu hebt gekozen (hiervoor mag je bezorgmoment echter niet korter dan vier dagen na het bestelmoment liggen), want dan kun je zelf producten bijbestellen voor elk bedrag dat je wenst.

Product toevoegen

© PXimport

De bestelling bevestigen

Ben je uitgewinkeld, dan tik je op ‘Bestelling’ en eventueel op sluiten het hagelslagkeuzemenu blijft staan. Tik op de blauwe knop ‘online bestellen’. Hierin zie je nogmaals alles op een rijtje: wanneer Albert Heijn komt, hoeveel boodschappen je hebt, wat ze kosten, wat je bezorgkosten zijn en nog een keer opgesomd wat je allemaal koopt. Je kunt hier ook een actiecode invoeren, bijvoorbeeld op verjaardagen krijg je vaak een code voor gratis bezorgen: die vul je hier in. Als je tevreden bent met je mandje, dan kun je rechtsbovenin door naar ‘Verder’. Er volgt dan een korte uitleg van hoe je betaalt. Vaak betalen mensen met hun pinpas. Je betaalt bij de deur. Een machtiging kan ook, maar het kost meer tijd om dit te organiseren met de supermarktketen.

Ook belangrijk: onder deze laatste informatie voor je je bestelling bevestigd, zie je ook een uitleg over kosten, ontbinding en klapkratten. Een deel van de boodschappen gaat in een plastic zak (vaak de koelkastitems), een deel in kartonnen tasjes (bijvoorbeeld brood) en de meeste producten gaan in kratten. Deze blauwe stevige kratten kosten 4 euro statiegeld. Je kunt niet beïnvloeden hoeveel kratten Albert Heijn gebruikt om je spullen te vervoeren, maar vaak worden ze tjokvol gevuld om de ruimte in de bezorgwagen efficiënt te gebruiken. Je betaalt voor de kratten statiegeld, omdat je ze in bruikleen hebt: je kunt zo op je gemak de boodschappen uitpakken.

Bestelling afronden

© PXimport

Klapkratten

De volgende keer dat je weer bestelt, lever je ze weer in en wordt dit statiegeld verrekend met je nieuwe bestelling. De plastic verpakking waarin je boodschappen worden vervoerd is 5 cent, omdat winkels volgens Europese wetgeving geld moeten rekenen voor plastic tassen. Tik nog eenmaal linksboven op ‘bevestig’ en je ontvangt een mail met daarin nogmaals je boodschappen, wanneer deze gebracht worden en -niet geheel onbelangrijk- tot wanneer je je boodschappenbestelling nog kunt aanpassen (vaak tot 12 uur ‘s middags of 12 uur ‘s nachts op de dag ervoor).

Nog een slimme tip voor de portemonnee: er zijn vaak acties waarbij een bepaald merk producten je gratis bezorging oplevert. Welke producten hiertoe behoren en wanneer deze actie geldig is, dat is te zien op de Bonus-pagina.

Bonusfolder

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000