Waar zijn oude aangeschafte apps?

© PXimport

Waar zijn oude aangeschafte apps?

Geplaatst: 25 juli 2018 - 13:50

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Ronald Smit

Als je in het verleden apps hebt gekocht die je om wat voor reden ook verwijderd hebt, kan je ze altijd opnieuw installeren. Maar waar vind je ze terug in de nieuwe iOS 11 App Store?

Met de komst van iOS 11 is ook de App Store door Apple stevig onder handen genomen. Zo is er nu een duidelijk scheiding tussen games en alle overige apps gemaakt. Elk van beide categorieën heeft z'n eigen 'startpagina'. En zoals veel mobiele gebruikers schaf jij hoogstwaarschijnlijk ook regelmatig apps aan. Of installeer je gratis versies. Omdat de opslagruimte van een smartphone of tablet meestal relatief beperkt is, betekent dit dat soms een wat minder vaak gebruikte app moet sneuvelen. Vooral in het geval van games kan dat zomaar ineens honderden megabytes aan opslag vrijmaken. Maar een eenmaal gekochte app blijft natuurlijk ook na verwijderen wel van jou. Mocht je die verwijderde app of game na een tijdje alsnog weer willen installeren dan is dat dus mogelijk. Alleen zitten de reeds aangeschafte apps in de nieuwe App Store op een net wat andere plek dan voorheen.


Gebruikersprofiel

Start de App Store en zorg dat dit niet in de zoekmodus staat. Je ziet dan een klein blauw profiel in een cirkel rechtsboven in beeld. Tik hierop en daarna op Aankopen. Door vervolgens op de tab Niet op deze iPad te tikken zie je alle apps die niet (meer) geïnstalleerd zijn, maar waar je wel ooit voor betaald hebt. Ook de gratis apps die ooit geïnstalleerd waren vind je terug in dit rijtje. Het geheel is gesorteerd op download/installeervolgorde. Dus de nieuwste apps staan bovenaan. Klik op het 'downloadwolkje' en de app wordt weer geïnstalleerd.

En daar zijn onze oude aankopen weer!

© PXimport

In-app aankopen

Heb je een oude app eenmaal terug gezet, dan is het zaak om eventuele eerder gemaakte in-app aankopen ook terug te halen. Vaak zie je daarvoor in een optie in de app zelf, iets als een tik op 'eerdere aankopen terugzetten' of iets dergelijks volstaat. Ontbreekt die optie, schaf dan de in-app aankoop gewoon opnieuw aan. De servers bij Apple detecteren dan dat je die aankoop al eerder hebt gedaan en je krijgt de vraag voorgeschoteld of je de aankoop opnieuw gratis wilt ontvangen. Na hierop bevestigend gereageerd te hebben werkt alles weer als vanouds.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten