Meer ruimte maken in de cloud

Door: Stefanie Katzenbauer | 26 september 2018 06:26

How To

Clouddiensten bieden ons de mogelijkheid om allerlei informatie online en altijd toegankelijk op te slaan. Dan is het natuurlijk wel prettig als je hiervoor ook daadwerkelijk de ruimte hebt. Ook aan de beschikbare cloudopslag is een limiet verbonden. Voordat je gaat betalen voor extra opslagruimte, geven wij je graag deze tips om meer ruimte vrij te maken in de cloud.

Google Drive

Wanneer je je cloud gaat opschonen is het handig om eerst te analyseren hoe je de ruimte die je hebt tot nu toe gebruikt hebt. Dit doe je door in de webinterface te kijken naar de status van je resterende geheugen aan de linkerkant van de pagina. Daar staat hoeveel GB je tot nu toe gebruikt hebt. Als je hier met je muis overheen zweeft zul je zien hoeveel ruimte je gebruikt verdeeld in je Google Drive, je Google Foto’s en je Gmail. Al deze diensten moet je vervolgens apart opschonen.

Wanneer je je Google Drive wil opschonen per bestand, doe je dit door in de zoekbalk op het pijltje naar beneden te klikken. Vervolgens kun je selecteren welk type bestanden je wil opschonen.

Je kan enkele bestanden verwijderen door een rechtermuisklik en vervolgens voor ‘verwijderen’ te kiezen. Als je meerdere bestanden tegelijk wil verwijderen, houd je Ctrl ingedrukt en druk je vervolgens op Delete.

Automatische back-ups

Naast het opschonen van je bestaande bestanden, loont het ook te kijken naar de automatische back-ups. De back-up en synchronisatie functie van Google Drive slaat automatisch al je gegevens in de cloud op. Om te controleren welke mappen automatisch worden geback-upt in je Drive, ga naar de instellingen van je computer. Bij Windows kun je dit doen door bij de notificaties op het Google Drive icoontje te klikken. Bij macOS vind je het icoon aan de rechterkant van menubalk. Als je klikt op ‘voorkeuren’ verschijnt er een pop-up die laat zien welke mappen automatisch gesynchroniseerd worden met Google Drive. Door ze uit te vinken, stop je meteen het back-up proces en bespaar je ruimte in je cloud.

Daarnaast kun je voor je foto back-ups ook onder deze voorkeuren instellen dat je foto’s en video’s gecomprimeerd worden. Dit doe je onder het kopje ‘Foto en video uploadgrootte’. Vergeet niet deze instellingen ook op je smartphone te veranderen. Dit doe je in de Google foto’s app door op de drie horizontale lijntjes te tikken. Als je onder ‘settings’ kiest voor ‘back-up en sync’ kun je daar de kwaliteit van je foto’s, en dus ongelimiteerde opslagruimte aanvinken.

Gmail

Ook in je mail kunnen ongemerkt grote hoeveelheden opslag verbruikt worden. Je schoont je Gmail makkelijk op door in de zoekbalk “larger:Xm” te typen. De X staat voor de hoeveelheden MB’s van de mail. Verander de X dus in elk gewenst cijfer en je vindt meteen de mails die deze grootte overschrijden. Wil je voorkomen dat je recente mails weggooit? Verfijn dan je zoekopdracht door “older_than:1y” hieraan toe te voegen. Ook hier spreekt voor zich dat je de 1 kan vervangen door elk gewenst cijfer.

iCloud

Als je gebruik maakt van Apple apparaten, sla je waarschijnlijk je bestanden op in je iCloud account. Gezien hier automatisch een limiet van 5GB op zit, kan het al snel voorkomen dat je ruimte tekort komt. Je ziet hoeveel ruimte je nog over hebt in de status balk beneden aan je scherm.

Ook hier is de eerste stap kijken naar de automatische back-ups en synchronisaties. Op een macOS klik je op het “Apple menu” en selecteert vervolgens Systeem voorkeuren / iCloud. Hier staan verschillende categorieën omdat zowel foto’s, apps als e-mail worden opgeslagen in de iCloud. Je vindt de grootste opslag opslokkers waarschijnlijk onder je foto’s en iCloud Drive.

Klik op Opties en selecteer alleen de mappen waarvan je wil dat deze automatisch geback-upt worden in je iCloud account. Hetzelfde kun je doen voor je foto’s.

Je kan er ook voor kiezen om je foto’s standaard op te slaan in Google foto’s, waar je door je foto’s te verkleinen ongelimiteerde opslag hebt.

iOS apparaat opschonen

Om je iOS-apparaat op te schonen via een computer ga je weer naar “systeemvoorkeuren”. In de opslagbalk onderaan klik je op “beheer” en open je vervolgens je back-ups tabblad. Op je telefoon krijg je toegang tot je back-ups via settings / iCloud / opslag / beheer opslag. Hier kun je vervolgens de back-ups selecteren die je wil verwijderen. Ook kun je hier beheren wat er allemaal gesynchroniseerd wordt met je iCloud account. 

Email

Wanneer je je e-mail opslaat in je iCloud account kunnen ook hier grote bijlages zorgen voor onnodige ruimte inname. Om deze grote e-mails te vinden en te verwijderen open je je mail app in macOS. Ga vervolgens naar Mailbox en selecteer Nieuwe slimme mailbox. Kies vervolgens voor Bevat bijlagen als zoekcriterium en klik op OK.

OneDrive

Als je Windows 10 gebruikt krijg je automatisch OneDrive erbij geleverd. Ook hier is er een opslaglimiet van 5GB. Via de OneDrive website klik je op het instellingen icoon rechtsboven en kies je voor Opties. Daar kun je klikken op Wat neemt ruimte in om een lijst te zien van alle bestanden in je OneDrive account, van groot naar klein. Je selecteert ze door het hokje aan te vinken en vervolgens op “delete” te duwen.

Je vindt de mappen die automatisch gesynchroniseerd worden met je OneDrive account onder je verkenner. Bij OneDrive kies je voor Instellingen waar je vervolgens in de auto-save tab ziet welke onderdelen van je systeem geüpload worden naar de cloud.

Daarnaast kun je specifieke items in je OneDrive map opslaan waardoor deze juist wél gesynchroniseerd worden.

Smartphone

Een laatste middel om het geheugen van je OneDrive te sparen is door op je smartphone de instellingen aan te passen in de app zelf. Onder de instellingen zet je de automatische upload van je foto’s naar je OneDrive uit.

Dropbox

Dropbox is een van de meest gebruikte cloud opslagdiensten en heeft ook meteen het kleinste gratis opslagaanbod: maar 2GB. In Dropbox moet je alle bestanden die teveel ruimte innemen handmatig verwijderen. Dit doe je via de Dropbox website of via de bijbehorende app op je computer of telefoon. Het verwijderen van een bestand op welk apparaat dan ook, zorgt ervoor dat het verdwijnt op je Dropbox account.

Op de Dropbox website kun je per kopje bestanden filteren op basis van het geheugen dat ze innemen. Bij mappen staat niet automatisch hoeveel geheugen ze in beslag nemen, maar dit kun je zien door op de drie puntjes naast de map te klikken en Bereken grootte te klikken.

Verwijderen doe je ook hier door de bestanden aan te vinken en vervolgens op Delete te klikken.

Andere gebruikers

Ook andere gebruikers kunnen een groot deel van de opslag innemen. Bijvoorbeeld door het delen van bestanden. Als je niet langer toegang nodig hebt tot bepaalde bestanden, verwijder deze dan van je Dropbox-account. Voor een overzicht van hoeveel ruimte deze gedeelde bestanden innemen, ga je nar de website, jouw profiel en vervolgens op Instellingen / plan.

Hierna kun je handmatig de grootste boosdoeners verwijderen. 

0 Reactie(s) op: Meer ruimte maken in de cloud

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.