Loopt een iPhone-app vast? Dit moet je doen!

Het kan gebeuren dat een app op je iPhone vastloopt. Super vervelend natuurlijk, maar gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om het probleem op te lossen. Hier leggen we uit hoe je het beste met een vastlopende app kunt omgaan.

Soms reageert een app ineens niet meer. Vaak is dit eenvoudig op te lossen door de app (al dan niet geforceerd) af te sluiten, maar als het probleem zich vaker voordoet, is er misschien meer aan de hand. Hier bespreken we wat je kunt doen als je hier regelmatig mee te maken hebt. Lees ook: Zo voorkom je falende apps op je iPad.

App afsluiten

De eenvoudigste mogelijke oplossing is het afsluiten en opnieuw laden van de app. Dit kun je doen door tweemaal op de thuisknop te drukken en de app in kwestie op te zoeken in het multitasking-scherm dat tevoorschijn komt. Veeg de app omhoog om deze volledig af te sluiten.

Als je weer op de thuisknop drukt, kom je terug op het thuisscherm waar je de app opnieuw kunt openen. Als de app deze keer wel goed functioneert is het probleem hopelijk opgelost.

iPhone-app verwijderen

Als de app nog steeds vast komt te zitten kan het een goed idee zijn om deze van je apparaat te verwijderen en opnieuw te installeren. Bepaalde apps bevatten opgeslagen data, zoals je voortgang in een spelletje, dus zorg dat je een back-up maakt als dat mogelijk is. Als het om een app van een dienst gaat, zoals bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter, moet je na het herinstalleren van de app opnieuw inloggen.

Om een app te verwijderen moet je het icoon van de app ingedrukt houden totdat deze begint te wiebelen. Druk vervolgens op het kruisje om de app te verwijderen. Het is niet mogelijk om standaardapps van Apple te verwijderen (je kunt ze overigens wel verbergen). Als je met een dergelijke app problemen hebt, kan het zijn dat je je iPhone moet herstellen.

Als een app eenmaal verwijderd is, kun je deze opnieuw downloaden en installeren door de App Store te openen en naar Updates / Aankopen te gaan. Druk op het downloadsymbool naast de naam van de app in kwestie om deze opnieuw te installeren. Als het om een betaalde app gaat, hoef je deze niet opnieuw te kopen zolang je op de App Store bent ingelogd met de Apple ID die je destijds gebruikt hebt bij de aankoop van de app.

Je apparaat opnieuw opstarten

Als meerdere apps vreemd doen of bevriezen, kan het aan je toestel liggen. Probeer in dat geval je iPhone opnieuw op te starten en kijk of het probleem zich daarna nog steeds voordoet.

Een probleem melden

Heeft dit alles niet mogen baten, dan kun je in veel gevallen een berichtje naar de ontwikkelaar van de app sturen waarin je aangeeft wat voor problemen je met de app ondervindt, geef daarbij aan op wat voor toestel je de app gebruikt. Hopelijk kan de ontwikkelaar je helpen of jouw feedback gebruiken om een toekomstige versie van de app te verbeteren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten