Handig zoeken binnen iCloud Drive op je Mac

iCloud Drive is een dienst waarmee je bestanden in iCloud kunt opslaan. Hier leggen we uit hoe je er handig iCloud mee kunt doorzoeken.

iCloud Drive is handig om je bestanden in iCloud te beheren. Bestanden die op je Mac of iOS apparaten staan kunnen zo automatisch naar iCloud gesynchroniseerd worden, en met de iCloud Drive app kun je ze overal ter wereld op elk moment benaderen. Lees ook: In 10 stappen iCloud beveiligen.

De iOS 9 app van iCloud Drive heeft aan de bovenkant van het scherm een zoekbalk staan waarmee je de inhoud van iCloud kunt doorzoeken. Om deze app in te schakelen moet je naar Instellingen > iCloud > iCloud Drive gaan en de schakelaar bij Op beginscherm op groen zetten.

Maar in OS X Yosemite en El Capitan gaat het zoeken een beetje anders. Hier moet je de Finder openen en naar iCloud Drive gaan. Om te zoeken moet je in de zoekbalk klikken of op Command+F drukken op je toetsenbord. Typ de naam (of een deel van de naam) van het bestand dat je wilt opzoeken in de zoekbalk en klik bovenaan in het venster van de Finder op iCloud Drive. Vervolgens wordt er alleen binnen iCloud Drive gezocht en krijg je alleen maar resultaten uit iCloud Drive te zien.

Het is ook mogelijk om hiervoor Spotlight te gebruiken, maar het nadeel hiervan is dat je dan de precieze naam van het bestand dat je zoekt moet weten omdat met Spotlight de gehele Finder doorzocht wordt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten