Zo wil Apple je belonen voor een bezoekje aan de sportschool

© PXimport

Zo wil Apple je belonen voor een bezoekje aan de sportschool

Geplaatst: 13 februari 2020 - 04:01

Aangepast: 25 november 2022 - 08:35

Justin Doornekamp

Apple gaat een samenwerking aan met diverse fitnessketens om mensen aan het sporten te krijgen. Met het Apple Watch Connected-programma kun je beloond worden voor ieder bezoekje aan de sportschool.

Hoe het werkt: neem je Apple Watch mee naar een aangesloten sportschool, behaal je doelen en verdien punten. Een sportschool moet daarvoor een eigen app hebben voor de iPhone en Apple Watch en moet bovendien een beloningssysteem faciliteren rond het slimme horloge van Apple. Door bepaalde doelen te behalen, bijvoorbeeld door een bepaald aantal dagen in een week te sporten, kun je vervolgens punten verdienen.

Korting of gratis horloge

Per sportschool kan het verschillen wat je dan precies verdient. De ene sportschool zal je enkele euro’s korting geven op aankopen die je in de sportschool doet, de andere kan cadeaukaarten van Apple of Nike aanbieden. De Amerikaanse fitnessketen Basecamp Fitness geeft zelfs een Apple Watch Series 5 GPS-model weg als je gedurende een jaar drie groepslessen per week volgt.

Iedere sportschool mag zijn eigen doelen stellen. Voorwaarde is wel dat de sportschool GymKit ondersteunt. Deze door Apple ontwikkelde technologie maakt het mogelijk om gegevens uit te wisselen tussen je Apple Watch en een cardio-apparaat, denk aan een loopband of roeimachine.

Bij sommige sportscholen kun je een Apple Watch krijgen als je een jaar lang groepslessen volgt.

© PXimport

Leden kunnen er zelf voor kiezen om deel te nemen aan het Connected-programma en sportgegevens worden volgens Apple niet gedeeld met het bedrijf. De aangesloten sportscholen zeggen zelf ook niet aan de haal te gaan met deze gegevens, bijvoorbeeld om te zien welke machines er het meest worden gebruikt.

Beloningssysteem in gezondheidszorg

Een dergelijk beloningssysteem lijkt al een tijdje goed te werken voor de gezondheidszorg, waar kortingen en cadeaukaarten worden aangeboden als klanten een FitBit, Apple Watch of andere tracker omdoen om te laten zien dat ze regelmatig bewegen. In Nederland werkt verzekeraar A.S.R. hier bijvoorbeeld aan mee. Een klant kan zelfs een Apple Watch of FitBit kopen bij A.S.R en met het sportprogramma van de verzekeraar maandelijks een deel van het aankoopbedrag terugkrijgen.

Vooralsnog is het Connected-programma alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, maar dit jaar wil Apple het aantal aangesloten clubs verder uitbreiden. In Nederland lijkt Basic-Fit al aan veel eisen te voldoen: de fitnessketen heeft een eigen iPhone- en Apple Watch-app en de sportschool gebruikt apparaten van Matrix Fitness, die GymKit zouden ondersteunen.

In Nederland zou Basic-Fit in aanmerking kunnen komen voor het Connected-programma van Apple.

© PXimport

Het is dus even afwachten of het Connected-programma daadwerkelijk naar Nederlandse sportscholen komt, maar het lijkt een win-winsituatie voor zowel Apple als de betrokken sportscholen. Apple zet zijn horloge namelijk verder op de kaart als onmisbare gadget tijdens het sporten, terwijl sportscholen door het beloningssysteem hun klanten vermoedelijk vaker zien terugkeren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten