Dit gaan bewegende 3D kaarten op je iPhone betekenen

Apple heeft een patent gekregen voor bewegende kaarten die door verschillende invoermethodes getriggerd kunnen worden. Wat is het precies, en wat kun je er als gebruiker mogelijk mee op je iPhone?

Apple heeft een patentaanvraag ingediend met de naam "Non-static 3D map views" die onlangs is goedgekeurd, waarmee input van de gebruiker kan worden gebruikt om bepaalde onderdelen op een kaart te laten bewegen, zoals bijvoorbeeld water en kustlijnen. Hierdoor komen kaarten op je iPhone echt tot leven. Lees ook: Apple dient patent in voor smartring.

© PXimport

Het teweegbrengen van een rimpeleffect op water door te drukken.

De patentaanvraag bevat technieken om een driedimensionale fotorealistische kaart uit te breiden met bewegende elementen. Bepaalde onderdelen op een dergelijke kaart zouden dan een bewegend effect kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld rimpels op het water, bewegende struiken en andere dynamische objecten. Deze effecten kunnen geactiveerd worden door gebaren van de gebruiker op het scherm van het apparaat, of door beweging of geluid.

© PXimport

Het teweegbrengen van een golfeffect op water door middel van geluid.

Hoe werkt het?

Net als met de Flyover functie van Apple zijn de animaties gebaseerd op CCI's (camera captured images) en foto's met geotags die gemaakt zijn door satellieten, vliegtuigen, auto's, boten of mensen.

Met behulp van de geolocatie metadata van deze afbeeldingen kan de structuur van objecten in kaart gebracht worden door specifieke pixels te correleren met posities op een 3D model. Vervolgens wordt de gewenste animatie verkregen door het toepassen van shaders. De animaties worden niet constant gebruikt, maar kunnen geactiveerd worden wanneer bepaalde sensoren van de iPhone gestimuleerd worden.

© PXimport

Weerspiegelingen op objecten op een kaart.

Bomen en struiken en natuurlijk water zijn erg goede kandidaten voor animaties op kaarten, omdat ze in het echt vrijwel nooit helemaal statisch zijn. Zo zou het heen en weer bewegen van de iPhone voor rollende golven kunnen zorgen terwijl het drukken met je vinger een rimpeleffect teweegbrengt. Bepaalde elementen kunnen zelfs reageren op geluiden die door de microfoon worden opgevangen.

Bovendien zouden de bewegingssensoren van de iPhone gebruikt kunnen worden om een realistischer beeld van een gebied te geven omdat elementen in de kaart meebewegen als je je telefoon beweegt. Ook kunnen er bewegende reflecties worden toegepast op glimmende objecten zoals bijvoorbeeld gebouwen met spiegelende ramen.

3D Touch ondersteuning?

De iPhone 6s heeft ondersteuning voor 3D Touch, een nieuwe manier om met je scherm te interacteren door extra hard te drukken, zodat er nog meer gebaren kunnen worden gebruikt - bijvoorbeeld voor het selecteren van tekst. Er zijn al verschillende apps die 3D Touch ondersteunen en het arsenaal breidt zich steeds verder uit. Hoewel 3D Touch in de patentaanvraag niet expliciet genoemd wordt, lijkt het voor de hand liggend dat hiervoor ondersteuning zal worden ingebouwd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten