Alles wat je moet weten over Vine-opvolger Byte

© PXimport

Alles wat je moet weten over Vine-opvolger Byte

Geplaatst: 29 maart 2020 - 12:42

Aangepast: 25 november 2022 - 08:40

Justin Doornekamp

Dom Hofmann, medeoprichter van Vine, werkte in alle stilte aan een opvolger van de populaire video-app, genaamd Byte. Hoewel er al een tijdje een bètaversie van de app beschikbaar was, kwam de officiële lancering eind januari toch als een verrassing.

Hofmann werkte al jaren aan Byte, nadat hij Vine verkocht aan Twitter. Desondanks werd de app pas recent officieel uitgebracht. De app moet de grote concurrent worden van het immens populaire TikTok en probeert het gat op te vullen dat Instagram en Snapchat achterlieten toen zij hun tienerdoelgroep in de steek lieten voor een volwassen publiek.

Het verschil tussen Vine en Byte

Je kunt er niet omheen door Vine en Byte met elkaar te vergelijken en er zijn op het eerste gezicht veel gelijkenissen. Zo is er aan de interface van Byte weinig gesleuteld, alleen waar Vine groen van kleur was, heeft Byte een zwarte lay-out (al is er ook een zogenoemde Vyte-optie beschikbaar, waardoor je de app alsnog groen laat kleuren). Bovendien voelt de nieuwe app wat gestroomlijnder aan ten opzichte van de voorganger, met een centrale opnameknop in het hoofdscherm waardoor je direct video’s kunt opnemen.

De humoristische filmpjes zijn helaas over het algemeen nog niet zo hoogstaand als in het Vine-tijdperk, maar de aard van de content is niet noemenswaardig veranderd. Je kunt nog steeds korte muzikale loopvideo’s, kattenfilmpjes en minisketches bekijken. Enkele bekende Vine-contribuanten zijn ook weer op Byte aanwezig, maar er zijn vooralsnog weinig video’s viral gegaan.

Byte

© PXimport

Nieuw verdienmodel

Een van de redenen waarom het succes van Vine afnam, was dat er als gebruiker weinig te verdienen viel aan het platform. Waar bekende YouTubers miljoenen ontvangen voor populaire video’s, kregen bekende Vine-gebruikers niets betaald voor al het werk dat ze in hun video’s stopten.

Byte wil dat anders aanpakken. In een interview met TechCrunch laat Hofmann weten dat hij uiteindelijk een verdienmodel wil opzetten voor gebruikers, zodat zij meeprofiteren van het succes van hun video’s. Dit zal evenwel pas gebeuren zodra Byte adverteerders vindt. Volgens Hofmann is een compensatieplan voor gebruikers een belangrijke manier om zowel de creativiteit als de betrokkenheid aan te jagen.

Of Byte net zo'n succes gaat worden als TikTok zal evenwel nog moeten blijken, maar volgens app-analysebureau Sensor Tower is de lancering redelijk succesvol geweest. De app is inmiddels al ruim 1,3 miljoen keer gedownload en is daarmee nu al succesvoller dan Vine, dat in de eerste week slechts 775.000 keer gedownload werd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten