Waarom Apple AirPower annuleerde

© PXimport

Waarom Apple AirPower annuleerde

Geplaatst: 9 april 2019 - 13:00

Aangepast: 24 november 2022 - 13:36

Martin Gijzemijter Gijzemijter

Iets meer dan anderhalf jaar geleden kondigde Apple met veel bombarie AirPower aan, een draadloze oplader die tegelijkertijd een iPhone, een Apple Watch én AirPods oplaadt. In 2018 zou het product verschijnen, maar we leven inmiddels in 2019 en nog altijd geen AirPower. Onlangs werd bekend waarom: Apple heeft het product de nek omgedraaid. De grote vraag is wáárom?

Een van de redenen dat er zo werd uitgekeken naar dit product van Apple, was dat het een prachtig voorbeeld was van hoe de producten van Apple kunnen samenwerken, waarbij je bijvoorbeeld op je iPhone zou moeten kunnen zien hoe ver je AirPods zijn opgeladen. In een verklaring laat Apple weten dat het product niet zal verschijnen, omdat het bedrijf niet in staat is gebleken om een product te ontwerpen dat voldeed aan de hoge productstandaarden die het bedrijf voor zichzelf heeft bepaald. In de verklaring laat Apple ook weten dat het nog steeds heilig gelooft in de toekomst van draadloos opladen en dat het in de toekomst zal werken aan nieuwe oplossingen.

Klopt iets niet

Het klinkt natuurlijk heel nobel, een product niet uitbrengen omdat het niet aan je standaard voldoet. Maar is dat wel de waarheid? Er klopt iets niet. Het bedrijf reageert, zoals we gewend zijn, op geen enkele vraag van de media omtrent welke technische problemen precies hebben gezorgd voor het annuleren van dit project en of er nog een andere draadloze oplader in de maak is. De reden voor het uitblijven van dit antwoord, is dat er waarschijnlijk helemaal geen technisch probleem was. Volgens Jack Gold, analist bij analysebureau J. Gold Associates klopt er iets niet aan de beredenering van Apple. “Willen ze echt beweren dat hun engineers geen product konden ontwerpen dat voldeed aan hun behoeften? Ik weet dat ze heel streng zijn als het om design gaat, maar ze hebben de volledige controle en meer dan genoeg tijd. Ik denk dat ze op hebben gegeven omdat ze zo laat op dit feestje waren, dat het geen zin meer had om het op te nemen tegen alle concurrerende producten die inmiddels wél al op de markt zijn.”

AirPower

© PXimport

Niet winstgevend genoeg

Dat is natuurlijk een flinke beschuldiging, maar in alle eerlijkheid snijdt deze theorie hout. Apple heeft op zich nooit veel problemen met concurrentie en rekent gewoon de premium prijs die het wil rekenen. Maar aangezien de markt inmiddels overspoeld is met producten die nagenoeg precies doen wat AirPower zou doen, en deze producten door de onderlinge concurrentie steeds gunstiger geprijsd zijn, zou Apple niet meer de prijs kunnen vragen die het oorspronkelijk in gedachten had. En dan zou het product ineens een stuk minder winstgevend worden voor het bedrijf, wat, vanuit zakelijk perspectief, natuurlijk een prima reden is om de lancering af te blazen.

Technisch of niet?

Overigens zijn er ook meer dan genoeg theorieën te vinden die aangeven waarom het probleem wél aan de technische kant zouden liggen, zo zou oververhitting één van de problemen zijn geweest. Maar in alle eerlijkheid, zoals Gold al benadrukte: Apple heeft ontzettend veel tijd gehad om dit product te ontwerpen en heeft eindeloos veel middelen (zowel technologisch als financieel) tot z’n beschikking. Daarbij zijn merken die veel kleiner zijn, met veel minder middelen die de problemen wel gewoon hebben opgelost, en producten aanbieden voor een zeer gunstige prijs.

Vooralsnog denken wij dus gewoon dat Apple hier niet genoeg meer aan kon verdienen. Wat een prima reden is om een product niet te lanceren. Wat ook prima is? Eerlijk en open zijn, maar daar moeten ze bij Apple nog een beetje aan werken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten