Twee derde van smartwatches is Apple Watch

Bijna twee derde van alle smartwatches die in het vierde kwartaal van 2016 zijn verkocht, zijn Apple Watches. De smartwatch van Apple domineert de markt met een marktaandeel van 63%.

Groei

Dat blijkt uit cijfers van marktanalist Strategy Analytics. Executive Director Neil Mawston meldde dat de wereldwijde verkoop van smartwatches is gegroeid met 1 procent. In het vierde kwartaal van 2016 werden 8,2 miljoen smartwatches verkocht, terwijl dit in het vierde kwartaal van 2015 nog 8,1 miljoen stuks was. Lees ook: Apple draait recordomzet dankzij iPhone.

Smartwatches zijn bezig aan een opmars. Na twee teleurstellende kwartalen, zorgde de nieuwe Apple Watch en een seizoensgebonden vraag naar smartwatches in landen als de VS en het Verenigd Koninkrijk voor een stijging in de verkoopcijfers.

Samsung

Strategy Analytics schat dat Apple ongeveer 5,2 miljoen smartwatches heeft verkocht in het vierde kwartaal van 2016, een groei van 2% vergeleken met het jaar ervoor. Er was verrassend veel vraag naar de Apple Watch als kerstcadeau in de Westerse markt. Hierdoor kon Apple een groot deel van de voorraad van Apple Watches verkopen.

Geschat werd dat Samsung in het vierde kwartaal van 2016 zo'n 0,8 miljoen smartwatches heeft verkocht. Vorig jaar verkocht Samsung in hetzelfde kwartaal nog 1,3 miljoen smartwatches. De verkoopcijfers van Samsung smartwatches van zijn in één jaar gekelderd met 38%. Dit had gedeeltelijk te maken met de late verscheping van de Gear S3, rond het einde van het vierde kwartaal van 2016.

De Gear S3 van Samsung kwam vrij laat op de markt.

© PXimport

Volgens Strategy Analytics is de markt voor smartwatches langzamerhand aan het herstellen. "Al is het wel belangrijk dat Samsung met innoverende of goedkopere modellen komt, en dat Apple beter contact onderhoud met telecombedrijven om aan de grote vraag van Apple Watches te voldoen. Ook moeten derde partijen betere sensoren ontwikkelen om gezondheid en fitness beter te kunnen tracken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000