Zo kun je problemen met de App Store oplossen

Door: Chwhynny Overbeeke | 13 juni 2017 16:30

Algemeen

Het kan gebeuren dat je problemen met de App Store krijgt, zoals het niet kunnen zien van nieuwe apps, of geen verbinding kunnen maken. Hoe kun je dit oplossen?

Geen verbinding met de App Store

Het kan dat je geen verbinding met de App Store kunt krijgen. Controleer je internetverbinding en -instellingen. Als alles hiermee in orde is, kan het probleem bij de App Store zelf liggen.

Op deze webpagina kun je controleren of er een probleem is met één van de diensten van Apple, waaronder ook de App Store. Is dat zo, dan zul je moeten wachten tot de storing verholpen is. Wordt er op de pagina geen storing met de App Store vermeld, start dan je apparaat opnieuw op en probeer het opnieuw.

Problemen met de weergegeven content

De App Store is technisch gezien geen website, dus het opnieuw laden van pagina's heeft vaak geen effect. Gelukkig is er een manier waarop je de cache kunt legen en de content kunt verversen, zodat je de meest recente versie van de App Store te zien krijgt met de juiste content.

Ga op je iPhone of iPad naar de App Store app. Onderaan staat een knoppenbalk met een aantal knoppen (Uitgelicht, Toplijsten enzovoorts). Als je op één van deze knoppen tien keer achter elkaar drukt, wordt de cache van de App Store leeggemaakt en wordt alles helemaal opnieuw geladen.

Deze truc kun je telkens wanneer je denkt niet de meest recente content te zien herhalen. Het zou echter niet nodig moeten zijn om dit zeer regelmatig te doen.

Staat de app niet in de lijst met Aankopen in de App Store, dan is je aankoop niet voltooid en is de betaling voor de app niet afgerond.

Problemen met het kopen van een app

Het kan voorkomen dat er niets gebeurt wanneer je op je Mac in de App Store een app probeert te kopen en op Koop klikt.

Ga naar de App Store op je Mac en ga naar de weergave Aankopen. Zoek in de lijst naar de app die je geprobeerd hebt te kopen. Staat de app erbij met de tekst Geïnstalleerd ernaast, dan moet je in de Dock of de map Programma's naar de app zoeken. Staat er Installeer naast de app, dan dien je daarop te klikken zodat de app gedownload en geïnstalleerd kan worden. Daarna kun je de app in de map Programma's vinden.

Staat de app niet in de lijst met Aankopen in de App Store, dan is je aankoop niet voltooid en is de betaling voor de app niet afgerond. Probeer de app dan nogmaals te kopen door de app opnieuw op te zoeken en op Koop te klikken.

Er heeft zich een onbekende fout voorgedaan (100)

Als je deze melding krijgt terwijl je een app probeert te kopen, is het een goed idee om de App Store helemaal te sluiten en zo'n 15 seconden te wachten. Open de App Store vervolgens opnieuw en probeer de app nogmaals te kopen. Als dit niet heet mogen baten kan het probleem soms verholpen worden door je Mac opnieuw op te starten en het opnieuw te proberen.

Blijft het probleem zich voordoen? Probeer dan eens de cache van de App Store te legen (zie hierboven).

3 Reacties op: Zo kun je problemen met de App Store oplossen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 18 augustus 2016 15:28 Reneevh
    Hallo,

    Inmiddels heb ik nu al paar dagen problemen met mijn app store. Ik heb van alles al geprobeerd, maar ik kan niets meer updaten. Het probleem kan naar boven toen ik mijn whatsapp moest updaten.. ter gevolg dat ik geen whatsapp meer heb nu.

    -home knop en uit aan knop tegelijk indrukken voor de harde reset
    -app store ververst door 10 keer te klikken
    -opnieuw in en uitgelogd op de app store
    - verschillende volgordes van het bovenstaande geprobeerd
    - als laatste optie heb ik een gekeken of de telefoon (iphone 5 s) een software update nodig heeft. Deze heeft die nodig maar elke keer als die probeert software update te vinden, lukt dat niet door een onbekende fout. (inmiddels denk ik dat misschien hier het probleem ligt.
    -tevens heb ik ook nog de telefoon aan mijn laptop aangesloten om te kijken of ik zo het probleem kon oplossen, maar helaas ook niet..

    Hoop dat jullie misschien een idee hebben hoe ik dit kan oplossen..

    Alvast bedankt!

    P.s overigens heb ik dit ook op wifi geprobeerd zat geen verschil in
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 8 mei 2017 18:38 HeerdG
    Hallo,
    Mijn AppStore icon is van mijn iphone verwijderd/verdwenen. en om een update van WhatsApp the downloaden lukt me niet meer. ook niet via internet. bij doorklikken op update komt er te staan dat het een ongeldig adres is.. Heeft iemand een idee waardoor dit komen en hoe het op te lossen? Alvast bedankt!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 17 november 2017 07:30 jmk69
    IPhone 4s, IOS9, verbinding met de app store wordt verbroken met downloaden, account wordt soms niet herkend, kortom waardeloos
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord