Dit zijn de 5 beste samenwerkingstools

Als je samenwerkt, kom je tot betere resultaten. Zeker in je werkomgeving is het belangrijk dat je goede gereedschappen hebt om zo effectief mogelijk samen met anderen aan presentaties te werken of in groepen te communiceren. Wij hebben de vijf beste samenwerkingstools op een rij gezet.

Slack

Slack is waarschijnlijk de bekendste dienst om in teams te werken. Bedrijven gebruiken het om te kunnen communiceren met hun home-based werknemers en freelancers en zzp’ers kunnen met project-collega’s makkelijk bestanden uitwisselen en chatten met elkaar.

Slack is gratis als je het voor kleine teams gebruikt, geen twee-factor authenticatie nodig hebt en telefoon- en videogesprekken met meerdere mensen hoeft te voeren. Je kunt berichten sturen naar teamleden of berichten naar groepen sturen. Deze groepen kun je een hashtag meegeven. Wil je op iemand direct reageren in een groep, dan gebruik je een apenstaartje om iemand te taggen.

Je kunt bestanden uitwisselen met groepen of individuen en hebt met de gratis versie vijf gigabyte opslagruimte tot je beschikking. Bij de betaalde versies heb je uiteraard een stuk meer ruimte beschikbaar.

www.slack.com

Je kunt makkelijk zoeken via hashtags in Slack.

© PXimport

Asana

Asana lijkt veel op Slack en heeft ook een gratis versie die je kunt gebruiken voor teams tot vijftien leden. Je kunt projecten aanmaken en alle teamleden kunnen de status van verschillende stappen van een project meteen inzien.

In één oogopslag ziet iedereen hoe ver een bepaald project is, hoeveel taken er al zijn gedaan en hoeveel er nog openstaan. Je hoeft dus geen e-mails naar collega’s te sturen en vragen om een nieuwe versie van een verslag of document.

Teamleden kunnen berichten van anderen liken of op statusmeldingen reageren, zodat je vanuit Asana zelfs een online brainstormsessie kunt starten. De vormgeving is overzichtelijk en doordat iedereen zijn eigen slimme inbox heeft, krijg je werk sneller gedaan met Asana.

www.asana.com

Asana ziet er erg overzichtelijk uit.

© PXimport

HipChat

HipChat lijkt qua naam misschien op een messaging-tool voor kinderen, maar het is een dienst die veel door teams gebruikt wordt om groepsgesprekken te voeren en te kunnen videobellen. Net als bij Slack krijg je vijf gigabyte opslagruimte.

Net als de voorgaande twee opties heeft HipChat een gratis plan beschikbaar. Hier kun je groepsgesprekken en één-op-één gesprekken voeren met een onbeperkt aantal leden. Wil je videogesprekken voeren of je scherm kunnen delen met je team, dan betaal je twee dollar per maand per teamlid. De dienst biedt overigens een proefversie aan van dertig dagen.

www.hipchat.com

Workplace

Workplace is een dienst van Facebook. Facebook, hoor ik je nu hardop denken? De grootste drempel voor veel mensen zal zijn om het bedrijf toe te vertrouwen met jouw data. Facebook belooft echter dat Workplace losstaat van je persoonlijke Facebook-account en dat het bedrijf geen toegang heeft tot je data.

Het grote voordeel van Workspace is dat het lijkt op Facebook en dat gebruikers geen probleem zullen hebben om het platform te begrijpen. Je kunt de huisstijl aanpassen aan die van je bedrijf om verwarring met het normale Facebook te voorkomen.

www.facebook.com/workplace

Workplace lijkt op Facebook en dat is een voor- en een nadeel.

© PXimport

Speakap

Als laatste bespreken we een Nederlands product: Speakap. Deze dienst is specifiek gericht op bedrijven, een gratis versie voor kleine teams is niet beschikbaar. Ook is het niet duidelijk wat een abonnement kost, aangezien je een offerte moet aanvragen via de site.

Het voordeel van Speakap is dat je het geheel naar je eigen hand kunt zetten. Dit betekent dat je jouw eigen huisstijl kunt toepassen en je nergens het logo van Speakap zult zien. Ook kun je apps beschikbaar stellen voor zowel iOS als Android die de naam van je eigen bedrijf dragen.

www.speakap.com

Speakap kun je geheel naar je hand zetten. Daar hangt wel een prijskaartje aan.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten