De confrontatie Apple vs. Amazon knettert

© CIDimport

De confrontatie Apple vs. Amazon knettert

Geplaatst: 5 januari 2012 - 14:25

Aangepast: 16 november 2022 - 10:23

Redactie ID.nl

Het heeft er alle schijn van dat 2012 het jaar wordt waarin Apple en Amazon elkaar steeds vaker op hun core-business zullen aanvallen. Het evenement van Apple dat eind deze maand in New York plaatsvindt, kon weleens bepalend zijn voor het verdere verloop van deze al twee jaar sluimerende veldslag.

Waar Apple van oudsher bezig is met hard- en software, heeft het miljardenbedrijf vorig jaar een belangrijke stap genomen met consumentendiensten als iCloud en iBooks. Laatstgenoemde is een app voor de iPhone en iPad waarmee boeken vanuit iTunes aangeschaft kunnen worden. iBooks werd in januari 2010 geïntroduceerd om tegenwicht te bieden tegen het Kindle-imperium van Amazon.

Amazon is al sinds de oprichting van het bedrijf in 1995 bezig met het verkopen van (digitale) boeken en sinds enkele jaren ook met clouddiensten en muziek. Het bedrijf concurreerde voor de komst van de iTunes-winkel nauwelijks met Apple, maar besloot na het offensief van Apple met iBooks en iCloud op een gedurfde manier de degens met Cupertino te kruisen door in navolging van de iPad met een eigen tablet te komen, die het verrassend goed doet. Nu beide bedrijven op meerdere vlakken in elkaars vaarwater zijn terechtgekomen, is de strijd volledig losgebarsten. Waar ga jij je online content kopen en opslaan en via welk apparaat consumeer je die content? Op die vragen menen beide bedrijven de beste oplossing te bieden.

'Self-service publishing'

In dat licht bezien wordt het uitermate interessant wat Apple eind januari tijdens het nog officieel aan te kondigen (maar volgens analisten vaststaande) evenement in New York gaat lanceren, waarover AllThingsD en TechCrunch eerder deze week berichtten. Qua opzet, datum en locatie is het onwaarschijnlijk dat het hierbij gaat om de iPhone 5, iPad 3, Apple televisie (iTV) of andere hardware. Volgens insiders heeft dit 'media-gerelateerde' evenement alles te maken met de uitgeverijbranche en zou Apple een nieuwe dienst voor de iTunes boekwinkel willen introduceren waarin het mogelijk wordt voor individuen en bedrijven om e-books te publiceren en verkopen. Daarmee gaat het de directe confrontatie aan met diensten als Amazons Kindle Direct Publishing en Barnes & Noble's Pubit waarmee dit ook mogelijk is. (In navolging van deze suggestie schoot de aandelenkoers van Apple (AAPL) flink omhoog.)

De stap is vernieuwend, want op dit moment is het niet mogelijk om als onafhankelijk auteur naar iBooks te publiceren vanwege de strenge formaateisen die Apple aan uitgeverijen stelt. Daarnaast moeten boeken geregistreerd staan met een ISBN-nummer, hetgeen voor zelfstandigen en kleine bedrijven een kostbare zaak is. Met de nieuwe dienst moeten deze obstakels worden weggeruimd en krijgen kleine auteurs een groter publiek waarbij ze zelf een groot deel van de royalties mogen behouden. Mogelijk doet Apple de aankondiging samen met een bestaande grote (Amerikaanse) uitgever, waarmee de uitbreiding van de boekensectie van iTunes aanzienlijk wordt en tegenwicht wordt geboden tegen de contractuele beperkingen die Amazon in exclusieve overeenkomsten met uitgeverijen en auteurs sluit.

Schoolboeken voor tablets

Naast deze dienst voor het zelf publiceren van boeken, is de kans aanwezig dat Apple de afdeling iTunes University een injectie geeft door een dienst voor digitale schoolboeken aan te gaan bieden, waarmee het voor uitgevers interessanter wordt om de markt voor ebooks te betreden. Steve Jobs had er volgens zijn biograaf Walter Isaacson persoonlijk nog voor willen zorgen dat "de educatieve industrie overhoop gehaald werd en dat de rug van studenten van het gewicht van rugtassen gespaard zou kunnen worden door elektronische teksten en studiemateriaal voor de iPad aan te bieden", aldus een quote in de biografie. Volgens Jobs was de markt voor studieboeken "rijp om digitaal uiteengereten te worden". Jobs zou volgens Isaacson al met diverse uitgeverijen gesproken hebben en de iPad-versies van populaire studieboeken al voor zich zien.

Wat Apple ook gaat doen - het laatste scenario is dat het om een aankondiging voor een clouddienst zou gaan - het zal vrijwel zeker een tegenstoot zijn die Amazon omzet gaat kosten. Verhalen dat Amazon op zijn beurt, in navolging van Apple met de iPhone in 2007, iets wilde gaan betekenen in de telecomindustrie (door RIM op te kopen) konden eind vorig jaar weer de ijskast in, maar feit blijft dat beide bedrijven veel kansen zien op elkaars markten. Dat maakt het uitermate interessant om te zien hoe deze snelgroeiende bedrijven in 2012 om elkaar heen gaan cirkelen of (noodgedwongen) de directe confrontatie aangaan omdat de beschikbare speelruimte te klein wordt voor meerdere dominante spelers.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten