Zo maak je aanspraak op AppleCare als je batterijduur korter wordt

We weten allemaal dat na verloop van tijd de batterij van je iPhone en iPad minder lang meegaat. Maar wat moet je doen als je batterijduur al snel onacceptabel kort wordt? Hier lees je hoe je aanspraak kunt maken op AppleCare.

Apple heeft de voorwaarden van haar AppleCare+ Protection Plan voor de iPhone, iPad, iPod en Apple Watch aangepast. Het plan biedt nu dekking wanneer de batterij van je apparaat binnen de uitgebreide garantieperiode minder dan 80 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit behoudt. Voorheen gold dit alleen voor batterijen die slechts 50 procent of minder van hun oorspronkelijke capaciteit konden behouden. Lees ook: 36 tips om de batterijduur van je iPhone te verlengen.

Let op! De aangepaste voorwaarden zijn alleen van toepassing op AppleCare+ pakketten die op of na 10 april 2015 zijn aangeschaft voor de iPhone, iPad, iPod en alle Apple Watch modellen.

Op de Nederlandse website van Apple is de informatie nog niet aangepast, maar wel op de Duitse site, wat doet vermoeden dat deze nieuwe regeling ook binnen Europa zal gelden.

Hoe werkt het?

Met AppleCare+ heb je recht op technische ondersteuning voor de iPhone, iPod, iPad en Apple Watch via de telefoon, een vervangingsservice en lokale reparatiepunten binnen Europa. AppleCare+ breidt de garantieperiode en telefonische ondersteuning van je iPhone, iPod, iPad, Apple Watch en Apple Watch Sport uit naar twee jaar (reparatie is standaard 1 jaar, telefonische ondersteuning is standaard 90 dagen). De garantie op de Apple Watch Edition wordt uitgebreid naar drie jaar (standaard 2 jaar voor reparatie en telefonische ondersteuning).

AppleCare+ biedt dekking voor de reparatie of vervanging van je apparaat, de batterij (nu dus als deze minder dan 80 procent van de capaciteit behoudt) en de meegeleverde USB-kabel, lichtnetadapter, magnetische oplaadkabel en oplaadvlak (indien van toepassing), inclusief twee schadevoorvallen ten gevolge van een ongeluk met een eigen risico per voorval per apparaat. Dit eigen risico is €69 voor de iPhone, €49 voor de iPad, €65 voor de Apple Watch Sport, €75 voor de Apple Watch en €950 voor de Apple Watch Edition.

Zolang er nog AppleCare+ garantie op je apparaat zit, zal Apple de batterij gratis vervangen als deze minder dan 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt. Valt je apparaat buiten de garantieperiode, dan biedt Apple een batterijservice. Voor de iPhone kost dit €75, voor de iPad €99 en voor de Apple Watch €97,10. Voor de iPod geldt een andere regeling.

Wat moet je doen?

Om aanspraak te maken op de AppleCare batterijservice, kun je naar het Support gedeelte van de website gaan of het telefoonnummer bellen dat in de AppleCare documentatie vermeld wordt onder de header Wat te doen bij problemen.

De kans is klein dat je batterij het binnen de garantieperiode zal begeven, omdat deze ontworpen is om probleemloos een bepaald aantal volledige laadcycli te kunnen doorlopen (500 voor de iPhone, 400 voor de iPod en 1000 voor de iPad en Apple Watch). Maar het geeft wat rust als je weet dat je garantie hebt, mocht er wat met de capaciteit van je batterij aan de hand zijn.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten