Hoera! Nintendo maakt eindelijk iPhone-games

© PXimport

Hoera! Nintendo maakt eindelijk iPhone-games

Geplaatst: 1 mei 2015 - 08:02

Aangepast: 24 november 2022 - 11:21

Redactie ID.nl

Voor spelletjesspelers is de naam Nintendo synoniem met gamen. Maar voor echte liefhebbers - althans degenen die niet verblind worden door nostalgie - is het ook een naam die geassocieerd wordt met koppigheid en trage aanpassingen aan veranderingen in de markt en opkomende trends.

Net als toen Nintendo er in het midden van de jaren 90 voor koos om cd-rom niet te omarmen en voor de Nintendo 64 vast te houden aan cartridges, die duur zijn om te maken en een beperkte opslagruimte hebben. Daardoor was de PlayStation in staat om de markt over te nemen, maar natuurlijk zit er een lang verhaal achter dat fiasco. Nintendo heeft altijd met problemen te maken gehad vanwege haar koele relaties met andere ontwikkelaars, haar frustrerend langzame omarming van online gaming en het steevast blijven gebruiken van verouderende technologie om recente hardware aan te drijven. Lees ook: De 13 beste games voor je iPhone of iPad.

Uitbreiden

Maar er zijn natuurlijk ook geweldige dingen gebeurd. Omdat Nintendo op haar eigen tempo doorgaat heeft het bedrijf geweldige successen behaald met haar merkwaardige concepten. De Wii en de Nintendo DS hebben allebei de markt uitgebreid door verschillende soorten interacties te omarmen, en Nintendo produceert nog altijd een aantal van de creatiefste spellen die er op de markt zijn. Dus toen het bedrijf jarenlang beloofde om niet de mobiele markt op te gaan, was het gemakkelijk om je schouders op te halen en te zeggen: "Oh, Nintendo".

Maar het is nu onmogelijk om de verleiding van mobiele winst te negeren. Op 17 maart kondigde Nintendo aan dat het een partnerschap heeft gesloten met de Japanse mobiele gigant DeNA om mobiele games te gaan maken op basis van haar vele franchises. Mijn eerste reactie, net als die van veel andere mensen, was: "Oh, wow". Maar toen ging het over op "Nou ja, logisch". Er zitten alleen maar voordelen aan voor Nintendo om zich uit te breiden naar smartphones en tablets, en voor de mensen die trouw aan de games blijven wegen de voordelen gemakkelijk op tegen enige frustraties.

Mislukkingen en mogelijkheden

Mobiele gaming is enorm populair, en het is niet meer weg te denken - vooral wat betreft free-to-play. Dat is alom bekend, maar de schaal ervan zal sommige mensen verrassen. Vorig jaar verdiende men met Clash of Clans op zichzelf naar schatting 1.8 miljard Amerikaanse dollar, waarbij twee andere spelletjes (Puzzles & Dragons en Candy Crush Saga) ook een getal met negen nullen binnengehaald hebben via hun eigen uitpuilende gebruikersbases. Dat is indrukwekkend.

Ondertussen heeft Nintendo de afgelopen paar jaar regelmatig haar winstprojecties laten krimpen, na de desastreuze lancering van de Wii U. Het unieke hardware-concept, met een grote controller met een scherm erop, is qua populariteit nooit in de buurt gekomen van de originele Wii. De aanvankelijke verkoopcijfers waren zwak, grote makers van derden vluchtten weg en de console staat op de derde plaats achter de PlayStation 4 en Xbox One wat verkoopcijfers betreft (ondanks het feit dat beide concurrenten hun consoles pas een jaar later uitbrachten).

Game Boy

De Wii U heeft geen grote hoeveelheid aan grote spellen, maar de beste ervan zijn prachtig - en zijn voor het grootste deel gemaakt door Nintendo. Met name Super Mario 3D World en Super Smash Bros. zijn beproefde Nintendospellen, maar zijn ook geweldig uitgevoerd en charmant. Nintendo's 3DS werd ook niet zoveel verkocht als zijn voorganger de DS (of zelfs de Game Boy Advance die daaraan vooraf ging), maar hij presteert nog goed, en is onlangs verstrekt door de lancering van recente "nieuwe" hardware.

Nintendo's werkwijze op het gebied van consoles en handhelds is het afgelopen decennium extreem geweest: een groot risico nemen met een nieuwe speelstijl en hopen dat het goed uitpakt. Dat is spectaculair goed gelukt met de Wii en de DS, en iets minder met de 3DS. Maar met de Wii U is het een ramp geworden. Nintendo heeft al eerder slecht presterende consoles goed doorstaan, en het bedrijf heeft na de zwakke prestaties van de Wii U waarschijnlijk meer dan genoeg kapitaal over om zich te blijven inspannen.

Duwtje in de rug

Misschien heeft Nintendo geen mobiele inkomsten nodig om innovatieve consoles en spellen te blijven produceren. Maar er zijn weinig redenen om zo'n geweldige inkomstenbron te weigeren voor spellen die vaak slechts een fractie van de passie, creativiteit en precisie vereisen die je in Nintendo's beste spellen tegenkomt. Het bedrijf heeft bovendien gezinspeeld op een nieuwe console met de codenaam "NX" die volgend jaar onthuld zal worden, en die mobiele buffer zal het bedrijf helpen om zich beter tegen weer een hardwaremisstap te beschermen.

Nintendo heeft ongetwijfeld moeten vechten tegen haar eigen neiging tot verzet tegen verandering, en ik kan me voorstellen dat de tegenvallende impact van de Wii U haar leiders een duwtje in de rug gegeven zal hebben. Maar Nintendo heeft onlangs meer bereidheid getoond om trends te omarmen en te volgen, in plaats van altijd de trendsetter te willen zijn. Zo heeft men goed geld verdiend met de recente Amiibo-lijn van figuurtjes met een NFC-chip, en het is een hit bij liefhebbers, hoewel het de vorm van Skylanders nauw volgt. En de introductie van downloadbare content in Mario Kart 8 werd heel goed ontvangen.

Slimme zetten

Ter vergelijking, het nieuws over Nintendo's mobiele manoeuvre werd niet zo algemeen aanvaard. Aandeelhouders waren blij met het nieuws, waardoor Nintendo's aandelen omhoog schoten, maar veel liefhebbers mopperden over de aankondiging. Super Mario Bros. met een energiesysteem en poorten naar hogere levels, of een Pokémon-spel waarin je voor krachtigere monsters moet betalen? Voor sommige fans is dat er moeilijk te verteren.

Het kan heel goed dat een aantal van die dingen inderdaad zal gebeuren, maar Nintendo is voorzichtig geweest met haar onthulling. Het bedrijf heeft gezegd dat bestaande spellen niet zomaar naar telefoons of tablets geporteerd zullen worden, wat betekent dat er geen klassieke platformspellen met niet reagerende bedieningen zullen komen, en hopelijk geen geliefde avonturenspellen die beschadigd worden door freemiumgedoe. Ten tweede heeft Nintendo benadrukt dat ze de ontwikkeling van de meeste mobiele spellen zelf zal uitvoeren. Laten we hopen dat dit betekent dat het geen luie vernieuwde versies met bekende licenties ertegenaan gegooid zullen worden.

Freemium

Een deel van de angst van een aantal liefhebbers wordt gevoed door het partnerschap met DeNA, en de kritiek is begrijpelijk. DeNA is een belangrijke speler in het free-to-play-model en als je naar de App Store-vermeldingen van het bedrijf kijkt (verdeeld tussen de DeNA- en Mobage-merken) krijg je een hoop soortgelijke spellen. Veel saaie kaartspellen met eindeloze menu's. Verschillende onopvallende gelicenseerde dingen. En alles heeft een freemium-ontwerp dat niet-betalende spelers benadeelt - of het nu via een restrictief energiesysteem gaat, of het moeten betalen voor premium-kaarten en andere elementen.

Sommige fans zijn bang dat het merk Nintendo en haar beste series met middelmatige spellen geassocieerd gaan worden. Maar de veronderstelling dat Nintendo altijd een perfecte beheerder van haar spellen geweest is, is een fabeltje: er zitten al mindere spellen tussen de echte klassiekers in haar geliefde franchises. Herinner je je de verschrikkelijke Legend of Zelda-spellen die op de een of andere manier op de cd-i van Philips terechtgekomen waren? Zowel de Mario- als de Pokémon-series hebben een aantal middelmatige spin-offs en zijspellen. (Mario Party 10 is net uitgekomen - moet ik nog meer zeggen?)

Optimistisch

Ik moet toegeven dat ik optimistisch ben dat Nintendo gebruik zal maken van deze gelegenheid om een plaats te veroveren in de App Store en andere mobiele webwinkels. Het is een bedrijf dat de nadruk gelegd heeft op innovatie en freemiumgames ervan beschuldigd heeft afbreuk te doen aan de waarde van een kwaliteitsproduct - dus het heeft de prikkels om te proberen te ontdekken hoe het mobiele gamers tevreden kan stellen zonder dat ze zich bedrogen voelen door de zakelijke kant ervan. In het beste geval zullen we een aantal echte Nintendo-spellen van goede kwaliteit op onze telefoon kunnen spelen, waar we ook zijn en zonder een tweede apparaat nodig te hebben.

En als er uit deze regeling alleen maar een paar puzzelgames of eindeloze renspelletjes met Mario voort zouden komen, is dat dan echt zo erg? Zelfs als de helft van de spellen triviaal of niet gedenkwaardig is, is is de andere helft misschien wel goed - of zelfs geweldig. Hoe dan ook, een middelmatig iOS-spel zal er echt niet voor zorgen dat Nintendo's volgende geweldige consolegame ineens minder betekenisvol is, net als dat het bestaan van succesvolle free-to-play-spellen op verschillende platforms de markt voor premium-gaming niet geruïneerd heeft.

Als Nintendo door brede mainstream-spellen te maken nog grotere risico's kan nemen met haar console-hardware en -spellen, is het zeker het geringe risico waard dat de merknaam door een klein aantal mensen wat minder serieus genomen wordt. En je moet het bedrijf ook wat krediet geven: ondanks een aantal missers (en misstappen die misschien nog gaan komen) maakt Nintendo nog altijd met regelmaat briljante spellen. Het is onwaarschijnlijk dat Nintendo in dit geval alleen maar probeert geld binnen te halen, vooral wanneer er zoveel ogen op haar volgende stappen gericht zijn.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten