Abonnement op iOS zomaar duurder? Zo zit het

© PXimport

Abonnement op iOS zomaar duurder? Zo zit het

Geplaatst: 1 juni 2022 - 04:57

Aangepast: 25 november 2022 - 11:38

Wesley Akkerman

Het kan zijn dat je binnenkort merkt dat je abonnementen op iOS ineens duurder zijn, zonder dat je akkoord gegaan bent met de nieuwe prijs. Dat komt door een beleidsverandering bij Apple, die ontwikkelaars daartoe in staat stelt. Zo zit het.

Het nieuwe Apple-beleid stelt dat ontwikkelaars automatisch abonnementen kunnen verlengen zonder jouw expliciete toestemming. Ook wanneer het maand- of jaarbedrag omhooggegaan is. Voorheen moest je wel echt toestemming geven wanneer dat gebeurde. Maar in de nieuwe situatie is dat niet altijd het geval. Apple vindt dit in elk geval een goed idee, zodat je niet ineens de toegang tot bepaalde diensten verliest wanneer je vergeet te verlengen op iOS.

Abonnement op iOS ineens duurder?

Apple stelt hiervoor wel enkele beperkingen in, zodat developers er geen misbruik van kunnen maken. Zo mag een prijsverhoging slechts één keer per jaar plaatsvinden. Ontwikkelaars mogen daarnaast niet meer dan vijftig procent van het oude bedrag aan verhoging rekenen. Daarbij komt dat het verschil met het oude week- of maandabonnement niet hoger mag zijn dan vijf dollar. Een jaarabonnement mag niet hoger dan vijftig dollar uitvallen.

De genoemde verhogingen worden automatisch doorgevoerd op het moment dat een ontwikkelaar daartoe besluit. Je krijgt hier als consument wel melding van: via een e-mail, notificatie en binnen de app. Dit is slechts een melding van het feit dat de prijs stijgt. Je hoeft geen akkoord te geven. Wel zal Apple opties presenteren voor het bekijken, beheren en annuleren van je abonnementen. Maar dan nog voelt dit als een vreemde gang van zaken voor consumenten.

Lees ook: Zo schakel je in-app aankopen uit

Wanneer ontwikkelaars zich niet aan de geldende richtlijnen houden, dan krijg je wel direct de optie een abonnement te annuleren. Krijg je een tweede keer te maken met een prijsstijging in één jaar of valt het bedrag veel hoger uit, dan moet je dus wel expliciet toestemming geven. Doe je dat niet, dan annuleer je het abonnement direct en hoef je dus niet het nieuwe bedrag af te rekenen. 

Een voorbeeld van de melding

Nu is de kogel door de kerk, maar dit is niet de eerste keer dat dit fenomeen aan het licht komt. Eerder kwam namelijk in het nieuws dat sommige iOS-gebruikers simpelweg een melding kregen van het feit dat hun Disney+-abonnement in prijs gestegen is. In de tweet waarin dit feit aan bod komt, staat een screenshot van de melding.

Daarin zien we een grote, blauw OK-knop staan, evenals kleine letters met de optie om je abonnementen te beheren. Apple lijkt zich dus aan zijn belofte te houden, maar dan nog kun je beargumenteren waarom klantvriendelijk of puur consumentengemak hoeft te zijn. We kunnen ons voorstellen dat je het liefst altijd zelf bepaalt waar je geld naartoe gaat.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten