5 nieuwe Instagram-tips

Door: Laura Kempenaar | 16 februari 2020 11:30

Instagram
How To

Het wist zich staande te houden toen Snapchat opkwam én nu TikTok enorm populair is: Instagram is nog steeds een populair social platform dat elke maand weer 300 miljoen nieuwe actieve gebruikers per maand krijgt. Dat is het nog steeds omdat het veranderingen doorvoert. Zo ‘stal’ het de populaire Stories-mogelijkheid van Snapchat, maar het komt ook met eigen vernieuwingen. Dit zijn 5 nieuwe Instagram-tips

Je kunt er nu in één klik dingen kopen

Eén van de grootste veranderingen op Instagram is dat het voor winkeliers nu makkelijker is geworden om dingen te verkopen. Het betekent voor jou dat je met één druk op de knop iets kunt kopen binnen Instagram, zonder dat je dan eerst nog naar de website van dat bedrijf hoeft te gaan. Het schijnt dat 70 procent van de Instagrammers die overwegen een product te kopen ook daadwerkelijk het account van het bedrijf nog gaan opzoeken binnen Instagram, dus het is makkelijk om daar dan ook meteen het product naar keuze te kunnen aanschaffen. Nieuw is ook de mogelijkheid om een alert in te stellen, zodat je een melding krijgt wanneer een bepaald product waar je op zit te wachten op de markt verschijnt.

Producten kopen

De likes gaan verdwijnen

Het wordt op dit moment nog uitgerold, dus het kan zijn dat jouw account dit nog niet heeft, maar Instagram is de likes aan het verwijderen. Tenminste, je kunt nog steeds dingen liken, maar je ziet niet meer hoeveel likes een bepaalde foto heeft. Niet als het om andermans content gaat in ieder geval, want van je eigen foto’s en video’s zie je het nog wel. Dit is een essentiële aanpassing aan het social medium, dat vooral door jongeren wordt gebruikt. Die zijn nog gevoeliger voor hoeveel likes een foto heeft en vergelijken dit vervolgens met anderen, wat mentale problemen in de hand werkt. Bovendien wil Instagram dat het weer om de creaties gaat, in plaats van de populariteit. Niet iedereen vindt het een heel welkome aanpassing, want sommige social influencers willen graag inzicht in hun concurrentie. Aan de andere kant zal het veel gebruikers waarschijnlijk een stuk schelen in druk, dus als je ook last hebt van de likes, dan hopen we dat dit helpt om nog meer plezier uit Instagram te halen.

Horizontale video’s uploaden

Het hele idee van IGTV was dat je er verticale video’s mee kon delen. Immers zijn telefoons verticaal en het was een logische gedachte. Echter lenen sommige gebieden of situaties zich echt voor horizontale video’s, terwijl heel Instagram verticaal georiënteerd is. Daar is in 2019 verandering ingekomen toen IGTV het eindelijk mogelijk maakte om ook breed in plaats van hoog gefilmde video’s te uploaden. Bovendien krijg je in de Instagram-feed nu een preview van IGTV waardoor gebruikers eerder naar de aparte sectie op het platform worden getrokken. Nu is IGTV zijn naam pas echt waard, omdat het je smartphone dan echt een mini-televisie maakt. Zo is het nog makkelijker om te zien wat je favoriete beroemdheden of bedrijven delen. En dit is nog handiger: het is mogelijk om alerts aan te zetten, zodat je weet wanneer er nieuwe afleveringen zijn in een serie die je volgt.

Instagram op een smartphone

Instagram komt met Reels

Dit idee komt niet helemaal uit de koker van Instagram, maar het is wel goed dat het bedrijf het heeft omarmd: Reels. TikTok introduceerde het, maar Instagram maakt er handig gebruik van. Het betekent dat je een video niet per se in één keer hoeft op te nemen. Je filmt iets door een knop ingedrukt te houden, maar zodra je deze loslaat gaat hij even op pauze, tot je weer verder filmt. Zo kun je heel grappige ‘knipjes’ maken in je video en het scheelt je een heleboel montagewerk. Je kunt ook allemaal muziek toevoegen of een andere snelheid kiezen waarin je video afspeelt. Deze optie wordt nog uitgerold, dus het kan even duren voor je er gebruik van kunt maken.

Er is een eigen direct messaging app

Threads is een nieuwe app die is voortgekomen uit Instagram. Het is de direct message-app, waarmee je privéberichten naar mensen kunt sturen. Het idee is dat je niet zozeer communiceert via tekst, maar juist via foto’s en video’s. Je maakt dus eigenlijk een soort privé-Stories. Je kunt deze met één persoon delen of met een groepje. Het is niet verbazingwekkend dat Instagram met een eigen app komt: Facebook heeft ook een aparte app voor Messenger, waarmee je privéberichten naar mensen of groepen stuurt. Je kunt bovendien statusupdates toevoegen, waarbij je kunt aangeven dat je bezet bent of wat je precies aan het doen bent. Kortom, je kunt Threads zien als een uitgebreide versie van de direct messages binnen de normale Instagram-app.

Er is een reden dat mensen gemiddeld 23 tot 32 minuten per dag op Instagram zaten: het is nu eenmaal een platform met een schat aan geweldige content. Hopelijk kun je er met deze tips nog meer plezier aan beleven.

0 Reactie(s) op: 5 nieuwe Instagram-tips

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.