Waarom WhatsApp zo populair is bij bedrijven

Door: Laura Kempenaar | 15 november 2020 09:59

Blog

Waar je vroeger een klantenservice moest opbellen om iets te regelen met een bedrijf, is dat tegenwoordig steeds vaker op andere manieren. Soms via social media of een chatbot op de website van het bedrijf. Er is echter een andere communicatiemanier die terrein wint: WhatsApp. Dit is waarom.

De belangrijkste reden voor bedrijven om WhatsApp in te zetten als kanaal waarop klanten ze kunnen bereiken, dat is de populariteit van het chatprogramma. WhatsApp schijnt meer dan 1,5 miljard mensen op de aarde te bedienen. Het is natuurlijk een groot voordeel voor klanten als ze met een bedrijf kunnen praten via een app die toch al op hun telefoon staat en die toch al veel wordt gebruikt. Plus, het wordt niet alleen binnen Nederland gebruikt. Je kunt als bedrijf dus heel makkelijk een internationale markt bedienen.

WhatsApp: bijna iedereen gebruikt het

Eén van de redenen dat WhatsApp zo veel wordt gebruikt, is dat het een vrij simpele app is. Je hebt binnen mum van tijd een groepsgesprek aangemaakt en je kunt gifjes, emoji en foto’s delen. Juist die eenvoudige opzet maakt WhatsApp een prettige berichten-app. Plus: het is voor veel mensen de reden geweest om te investeren op internet op de smartphone: hierdoor hoeft er geen geld meer te worden betaald om sms’jes te versturen.

Het voordeel aan WhatsApp is dat je er vanalles in kwijt kunt. Bij een supermarkt klagen over een beschimmelde avocado? Dat kan misschien niet in geur (gelukkig), maar wel in kleur. Je meldt je klacht, stuurt meteen een foto mee en de klantenservice kan aan de slag. Er zijn bovendien berichten in te stellen die automatisch reageren wanneer iemand contact opneemt via WhatsApp. Zo kan bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij alvast linken naar hun pagina’s over coronamaatregelen, zodat een klant zichzelf alvast kan helpen.

Versleutelde berichten

Een ander groot voordeel aan WhatsApp is dat de verstuurde informatie versleuteld is. Hierdoor is dit beter beveiligd dan veel andere communicatiemanieren. Bovendien kunnen bedrijven zichzelf herkenbaar maken op WhatsApp op manieren die via bijvoorbeeld sms niet kunnen: een bedrijf kan een profiel met foto/logo maken en een kleine tekst met bijvoorbeeld de openingstijden van de WhatsApp-dienst. Via WhatsApp kunnen klanten en bedrijven bovendien van elkaar zien wanneer een bericht is afgeleverd en gelezen.

Er kleeft nog een ander voordeel aan WhatsApp, namelijk dat mensen vaak liever via WhatsApp communiceren dan bellen. Ten eerste omdat je op WhatsApp toch al aanwezig bent en niet per se apart de telefoon hoeft te pakken en een paar minuten volledig hoeft te focussen op dat gesprek. In WhatsApp kun je alles lezen wanneer het jou uitkomt en je hebt het ook in de app opgeslagen staan waardoor je het nog een keer kunt teruglezen.

WhatsApp is gratis

Een andere reden voor WhatsApps populariteit is dat het gratis te gebruiken is. Dat is in ieder geval de reden dat het zoveel wordt gebruikt onder particulieren. Het kost voor bedrijven wel geld om de berichtendienst te gebruiken, maar dat hangt wel af van in hoeverre WhatsApp wordt gebruikt en wordt geïntegreerd. Naast de kosten is er nog iets om in de gaten te houden: juist omdat mensen WhatsApp vaak de hele dag door in de gaten houden, verwachten ze ook een snelle reactie. Bedrijven zijn daardoor genoodzaakt om wel voldoende mankracht in te zetten om vragen snel in behandeling te nemen.

Op WhatsApp schijnt 98 procent van de berichtjes te worden gelezen. Dat betekent dat WhatsApp niet alleen interessant is voor bedrijven die hun klantenservice via de chatdienst doen. Het is ook een goede manier voor bedrijven om in een keer een boodschap te sturen naar een groter netwerk. Daar zijn in Nederland regels aan verbonden: een bedrijf mag pas een bericht uit zichzelf sturen als een consument daar specifiek toestemming geeft. Dat moet door je bedrijfsnummer op te slaan en bijvoorbeeld ‘NIEUWSBRIEF AAN’ te appen naar dat nummer. Kortom, WhatsApp voor klantenservicediensten gebruiken is een heel ander verhaal dan andersom, omdat het contact in eerste instantie dus altijd vanuit de klant komt. Bij het ene moet echter heel expliciet ‘oké’ worden gegeven, terwijl de andere -die van klantenservice- een stuk reactiever is.

Uiteindelijk biedt WhatsApp een snelle manier van communiceren, zonder dat de klant snel moet reageren. Dit zorgt voor een ongedwongen contact met een bedrijf, waarin het antwoord bovendien altijd is terug te lezen. Juist omdat het makkelijk is om plaatjes, linkjes en zelfs video’s met elkaar te delen, is WhatsApp een veelzijdig kanaal. Dat wordt mogelijk nog veelzijdiger als Facebook eenmaal zijn plannen heeft doorgevoerd om WhatsApp, Facebook Messenger en Instagrams privéberichtenservice aan elkaar te koppelen. Tot die tijd blijft WhatsApp een goede keuze: de app is geïnstalleerd op bijna alle smartphones in Nederland.

0 Reactie(s) op: Waarom WhatsApp zo populair is bij bedrijven

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.